Home

Blog

Prowadzisz e-commerce lub budujesz swój sklep? Google Analytics 4 to Twoje must have!

Prowadzisz e-commerce lub budujesz swój sklep? Google Analytics 4 to Twoje must have!

Odkryj potencjał Google Analytics 4 (GA4) i zyskaj pełny wgląd w analizę danych Twojej witryny. Czytając nasz najnowszy artykuł, dowiesz się jakie korzyści niesie ze sobą używanie GA4. Poznasz kluczowe raporty dostępne w panelu usługi oraz sprawdzisz, które wskaźniki warto monitorować na bieżąco, aby maksymalnie wykorzystać potencjał swojego e-commerce’u. Przeczytasz także o profesjonalnych sposobach wdrożenia GA4, które umożliwią Ci dostosowanie analizy do unikalnych potrzeb Twojej działalności. Jesteś gotów na podniesienie poziomu efektywności analizy danych?
Prowadzisz e-commerce lub budujesz swój sklep Google Analytics 4 to Twoje must have!

Jaką wartość dla Twojego biznesu oznacza wdrożenie GA4?

Bardzo często zdarza się, że implementację takich narzędzi jak Google Analytics, traktuje się jako zbędny dodatek przy rozpoczęciu prowadzenia strony www. Wynika to z faktu, że nie wszyscy mają świadomość tego, ile pożytecznej wiedzy dzięki niemu są w stanie uzyskać. Wiedzę tę z kolei można przekuć na konkretne działania i w ten sposób osiągnąć spore korzyści dla biznesu. 

GA4 monitoruje użytkowników i ich zachowania na stronach www. W raportach znajdziesz informacje między innymi o źródłach ruchu, interakcjach z witryną podejmowanych przez Twoich odbiorców czy o tym, jak wygląda ich ścieżka do realizacji założonych przez Ciebie celów strony.

Jakie konkretne wartości dla swojego biznesu możesz wynieść z analizy takich danych? Z pewnością wyeliminujesz ze swojej witryny problematyczne obszary i skutecznie zoptymalizujesz działania płatne. Przełoży się to z kolei na: zmniejszenie współczynnika odrzuceń i wzrost współczynnika konwersji oraz przychodów. Dostosujesz się również do obserwowanych trendów, poznasz bliżej swoich użytkowników i dokonasz ich segmentacji. Dopasowując komunikację marki do każdej z grup, zadbasz o użytkowników na każdym etapie lejka zakupowego. Działania te wpłyną między innymi na wzrost wskaźnika retencji, czyli utrzymania klienta. 

Co i gdzie analizować w panelu nowej usługi?

Raport Pozyskiwanie ruchu – to tutaj dowiesz się, skąd pochodzą Twoi użytkownicy i sprawdzisz, który kanał sprowadza na stronę najbardziej wartościowych odbiorców. Pomogą Ci w tym takie wskaźniki, jak na przykład: 

  • współczynnik zaangażowania (odsetek sesji, które trwały min. 10 sekund lub/i w których odnotowano 1 zdarzenie konwersji lub/i co najmniej 2 wyświetlania strony),
  • konwersje (liczba zdarzeń, które oznaczają realizację najważniejszych celów Twojej witryny),
  • łączne przychody.


Raporty GA4 można edytować, toteż polecam do obecnych danych dodać również współczynnik konwersji w sesji. Wskazuje on na to, w jakim odsetku sesji doszło do realizacji przynajmniej jednego celu witryny.

źródło: Raport Pozyskiwanie ruchu, konto demonstracyjne z danymi ze sklepu Google Merchandise Store

Raport Strony i ekrany – w tej sekcji sprawdzisz, które ze stron Twojej witryny są najpopularniejsze i najbardziej angażujące. Wśród wskaźników znajdziesz wyświetlenia, liczbę użytkowników, średni czas zaangażowania czy liczbę zdarzeń i konwersji. 

Należy zwrócić tutaj szczególną uwagę na średni czas zaangażowania. Jest to bardziej rzetelna metryka od tej, którą proponował Universal Analytics (GA3) w postaci średniego czasu na stronie. Średni czas zaangażowania jest liczony tylko i wyłącznie, kiedy strona w przeglądarce jest aktywna, czyli znajduje się na pierwszym planie. GA3 uwzględniało w średnim czasie na stronie nawet te chwile, kiedy strona pozostawała w tle, a użytkownik skupiał się na przeglądaniu innych stron.

Warto do tego raportu dodać również współczynnik wyjść i współczynnik odrzuceń. Dzięki nim wyodrębnisz strony, na których najczęściej dochodzi do odrzuceń lub końca sesji. Jeśli na przykład strona edycji koszyka charakteryzuje się bardzo dużym współczynnikiem wyjść, jest to sygnał, że wymaga ona analizy pod kątem UX i następnie ewentualnej optymalizacji.

źródło: Raport Strony i ekrany, konto demonstracyjne z danymi ze sklepu Google Merchandise Store

Raport Zakupy e-commerce – w tym miejscu możesz na bieżąco monitorować zainteresowanie użytkowników konkretnymi produktami na stronie. Dla wylistowanych nazw Twoich produktów znajdziesz tutaj takie wskaźniki, jak: liczba wyświetleń, liczba dodań do koszyka, liczba kupionych produktów czy suma przychodów z produktu. Pamiętaj o tym, że w raportach możesz porównywać różne okresy, dlatego też możesz śledzić trendy i estymować popyt.

źródło: Raport Zakupy e-commerce, konto demonstracyjne z danymi ze sklepu Google Merchandise Store

Raporty Ścieżka do zakupu i Ścieżka do płatności – tutaj znajdziesz wizualizacje ścieżki użytkownika do zakupu, która została podzielona na dwa stopnie szczegółowości. 

  1. Ścieżka do zakupu – od rozpoczęcia sesji, przez wyświetlenie produktu, dodanie do koszyka i rozpoczęcie płatności, aż po zakup.

źródło: Raport Ścieżka do zakupu, konto demonstracyjne z danymi ze sklepu Google Merchandise Store

2. Raport ścieżka do płatności – od rozpoczęcia procesu płatności przez dodanie danych dostawy i dodanie płatności, po zakup.

źródło: Raport Ścieżka do płatności, konto demonstracyjne z danymi ze sklepu Google Merchandise Store

Oba raporty pokazują, na którym etapie ścieżki zakupowej odpada najwięcej użytkowników. Oprócz określenia ewentualnego problemu wizualizacje zobrazują Tobie także jego skalę. Dzięki wnikliwej analizie tych danych będziesz w stanie zidentyfikować kroki w procesie realizacji głównego celu witryny, które wymagają udoskonalenia, aby zwiększyć współczynnik konwersji i sumę przychodów. To tylko kilka przykładów przedstawiających potencjał GA4. W usłudze znajdziesz o wiele więcej użytecznych raportów, a także sekcję Eksploracje. Jest to miejsce, w którym możesz samodzielnie zestawiać interesujące Cię dane i budować zaawansowane raporty dotyczące Twojego e-commerce’u. Podczas analizy danych możesz porównywać także określone grupy użytkowników, tworząc segmenty. Z każdego z nich masz możliwość utworzenia również grupy odbiorców, na które później będziesz kierować swoje działania płatne. GA4 to usługa zaprojektowana z myślą o przyszłości pomiarów. Nieustannie zaostrzająca się polityka prywatności wymaga od właścicieli stron www, aby uruchamiać skrypty śledzące użytkowników i ich zachowania tylko wtedy, kiedy użytkownicy wyrażą na to zgody. Niedostosowanie się do tych wytycznych grozi dużymi karami finansowymi, z drugiej strony dostosowywanie się do nich skutkuje luką w zbieranych danych. GA4 w odpowiedzi na ten problem oferuje dane modelowane za pomocą sztucznej inteligencji (AI).  Na czym to polega? AI na podstawie analizy użytkowników, którzy zgadzają się na śledzenie, estymuje dane związane z użytkownikami, którzy nie zgadzają się na wykorzystywanie plików cookie. Szacunki te wypełniają powstałe luki i umożliwiają skuteczną optymalizację działań płatnych, jak i kompleksowe zrozumienie zachowań użytkowników. Aby móc jednak korzystać z danych modelowanych, trzeba spełniać określone przez Google warunki1.

Którą metodę implementacji GA4 wybrać?

Metoda wdrożenia GA4 na stronie e-commerce zależy od tego, jakiego typu platformy sprzedażowej używasz.

1. Platformy Saas (np. Shopify, IdoSell) – oferują tzw. gotową integrację. Polega to na prostej konfiguracji ustawień związanych z GA4 w panelu sklepu. W przypisach znajdziesz przykładową instrukcję dla Shopify2.

2. Platformy Open Source (np. WooCommerce, PrestaShop) – w ich przypadku instaluje się wtyczkę, która umieszcza na stronie dataLayer. Jest to warstwa danych, w której pojawiają się wszystkie potrzebne informacje o zachowaniach zakupowych użytkowników. Dane te wystawiane są w wymaganym przez Google formacie3. Następnie osoba techniczna zgodnie z dokumentacją Google konfiguruje tagi i reguły za pośrednictwem Google Tag Managera (GTM, narzędzie do zarządzania skryptami śledzącymi). W rezultacie, kiedy użytkownik wyświetla produkt, dodaje go do koszyka czy dokonuje płatności, uruchamiają się skrypty śledzące i przekazują dane do GA4.

3. Platformy dedykowane – tutaj należy wyróżnić co najmniej 2 opcje:

  • Programista i kod strony – programista wdraża GA4 w kodzie strony www. W takiej sytuacji zdarzenia zakupowe są wysyłane do GA4 bezpośrednio z witryny, bez udziału Google Tag Managera
  • Programista (dataLayer) i osoba techniczna (Google Tag Manager) – deweloper wdraża na stronę warstwę danych, a potem osoba techniczna od GTM konfiguruje tagi i reguły, dzięki którym skrypty śledzące wysyłają dane zakupowe do GA4.

 

Zdecydowanie rekomenduję opcję drugą. Stoją za tym 2 konkretne przyczyny. Po pierwsze, czas programisty poświęcony na to zadanie będzie znacznie krótszy, co oznacza mniejsze koszty. Po drugie, wdrażanie wszystkich możliwych skryptów śledzących za pośrednictwem GTM gwarantuje: porządek, wygodę i elastyczność, czyli bezpiecznie zarządzanie wszystkimi tagami w jednym miejscu.

Key takeaways

  • GA4 śledzi użytkowników i ich zachowania na stronach www. Dzięki raportom możesz analizować dane m.in. o źródłach ruchu, interakcjach podejmowanych z witryną przez odwiedzających czy o tym, jak wygląda ich ścieżka do realizacji najważniejszych celów strony.
  • Dzięki zbieraniu i analizowany takich danych jesteś w stanie zidentyfikować i wyeliminować problematyczne obszary w Twojej witrynie, co w rezultacie prowadzi do zmniejszenia współczynnika odrzuceń i wzrostu współczynnika konwersji e-commerce, czyli zwiększenia sumy przychodów. Za pomocą wnikliwej obserwacji użytkowników i trendów w ich zachowaniach dokonasz segmentacji swoich odbiorców i dopasujesz do każdej z tych grup komunikację marki. Zapewni to skuteczne docieranie do użytkowników na każdym etapie lejka zakupowego, co przełoży się na wzrost wskaźnika retencji.
  • Kluczowe raporty w GA4, do których powinieneś zaglądać na bieżąco przy prowadzeniu sklepu online: Pozyskiwanie ruchu, Strony i ekrany, Zakupy e-commerce, Ścieżka do zakupuŚcieżka do płatności. W samej usłudze znajdziesz ponadto o wiele więcej przydatnych danych i sekcję Eksploracje, w której możesz budować jeszcze bardziej szczegółowe i zaawansowane raporty.
  • GA4 to usługa, która powstała z myślą o przyszłości pomiarów, dlatego też oferuje ona opcję danych modelowanych za pomocą sztucznej inteligencji. Estymacje te zapełniają luki w danych powstałe na skutek niewyrażania zgody przez użytkowników na stosowanie plików cookie.
  • Metoda wdrożenia GA4 na stronie e-commerce jest zależna od tego, jakiego typu platformy sprzedażowej używasz. W przypadku platform Saas będzie to gotowa integracja – do konfiguracji w panelu sklepu, dla platform Open Source należy zainstalować odpowiednią wtyczkę i dokonać konfiguracji tagów, reguł oraz zmiennych w Google Tag Managerze. Jeśli korzystasz z platform dedykowanych będziesz mieć do wyboru 2 opcje: a) wdrożenie GA4 bezpośrednio w kod strony przez programistę bądź wdrożenie przez programistę warstwy danych (dataLayer) i konfigurację skryptów śledzących w Google Tag Managerze przez osobę techniczną. 

[1] https://support.google.com/analytics/answer/11161109?hl=pl, dostęp na dzień 25.01.2024

[2] Konfiguracja Google Analytics 4 w sklepie Shopify: https://help.shopify.com/pl/manual/reports-and-analytics/google-analytics/google-analytics-setup, dostęp na dzień 24.01.2024

[3] Polecane eventy: https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/ga4/reference/events?hl=en&client_type=gtag, dostęp na dzień 25.01.2024

Newsletter

Bądź na bieżąco

Raz w miesiącu dostaniesz od nas podsumowanie eksperckich artykułów i najciekawszych marketingowych trendów.



    O AUTORZE

    Katarzyna Góraj
    -
    Dowiedz się więcej
    Najnowsze z bloga