Account Based
Marketing

Account-Based Marketing to alternatywa dla taktyki generowania leadów w B2B. Podejście ABM koncentruje się na pozyskaniu i skalowaniu wybranych, kluczowych klientów*, zamiast ogólnej komunikacji do szerokiego rynku.

* dla uproszczenia występuje określenie „klient”, ale w ABM’ie pracuje się na kontach. Kontem może być cała firma, ale również wybrana encja w ramach organizacji.

Co charakteryzuje ABM?

Autentyczna personalizacja

ABM pozwala na dostosowanie komunikacji i ofert do konkretnych klientów lub segmentów rynku. Oznacza to, że marketing i sprzedaż są dopasowane do unikalnych potrzeb i wyzwań klientów.

Efektywność i skuteczność

Skoncentrowanie się na wybranych kluczowych klientach prowadzi do zwiększenia ROI (zwrotu z inwestycji). Zamiast tracić czas i zasoby na nieodpowiednie kontakty, zespół może skupić się na tych, które mają największy potencjał.

Współpraca między zespołami

Podejście ABM wymaga bliskiej współpracy między zespołami marketingu i sprzedaży, co prowadzi do tworzenia bardziej spójnego, wiarygodnego przekazu i lepszego doświadczenia klienta.

Ocena i pomiar sukcesu

Ponieważ działania ABM koncentrują się na konkretnych klientach, ułatwia to śledzenie i ocenę skuteczności działań marketingowych na różnych etapach lejka sprzedażowego.

Relacje z klientem

Ukierunkowanie wysiłków na konkretnych klientów i dostarczenie spersonalizowanych rozwiązań ułatwia budowanie silniejszych i trwalszych relacji.

Dlaczego ABM to przyszłość B2B?

1

Zmienia podejście do marketingu

Klasyczne podejście do marketingu B2B przez generowanie leadów jest coraz trudniejsze i mniej opłacalne. Często jedynie niewielki procent wygenerowanych leadów staje się klientami.

2

Pozwala zwiększyć wzrost z inwestycji

Już teraz ponad 75% firm osiąga większy zwrot z inwestycji (ROI) dzięki zastosowaniu ABM. Aż 45% osiąga więcej niż podwójny ROI! [Źródło: Raising the Game with ABM 2018, ABM Benchmark Study]

3

Podnosi jakość relacji

Coraz większe znaczenie w biznesie odgrywa marketing human-to-human (H2H). Firmy, które koncentrują się na doświadczeniach, mają większe szanse na osiągnięcie lepszych wyników pod względem wzrostu przychodów i szybciej generują sprzedaż niż te, które tego nie robią!

4

Pozwala opracować nowe rozwiązania

57% firm uważa, że wykorzystanie ABM doprowadziło nie tylko do pozyskania czy skalowania klientów, ale także do opracowania cennych, nowych rozwiązań dla firmy, które można szerzej wprowadzić na rynek [Źródło: Raising the Game with ABM 2018, ABM Benchmark Study].

Czym jest ABM?

ABM to proces opracowania i wdrażania wysoce spersonalizowanych programów marketingowo-sprzedażowych. Jest to podejście alternatywne do lead generation, więc jeśli nie jesteś zadowolony(a) z jakości pozyskiwanych leadów, koniecznie musisz się tym zainteresować!

ABM w kilku słowach to:

  • skupienie na konkretnych klientach, zamiast szerokiej komunikacji, w której być może uda Ci się trafić do pożądanych firm,
  • komunikacja oparta o dokładne poznanie klientów, analizę oczekiwań i potrzeb biznesowych, która wyróżnia się na tle komunikacji Twojej konkurencji,
  • realizacja różnych celów biznesowych: pozyskiwanie nowych klientów, skalowanie obecnych lub wejście na nowy rynek/segment,
  • budowanie długofalowych relacji opartych na zrozumieniu i zaufaniu, dzięki którym pozyskujesz klientów na lata,
  • zmiana podejścia do pozyskiwania klientów – to strategiczne podejście, które powinno mieć aprobatę zarządów firm.

Jaki rodzaj ABM jest najlepszy dla Ciebie?

ABM strategiczny
One-to-One

Komunikacja prowadzona jest z myślą o jednym, konkretnym kliencie, który ma (jak wskazuje nazwa) strategiczne znaczenie dla firmy. Opiera się na budowaniu silnej relacji na linii marka-klient. Jest najbardziej wymagający (potrzeba dużych zasobów), ale także najbardziej efektywny.

ABM lite
One-to-Few

Komunikacja prowadzona jest nie do jednego, a do kilku klientów, którzy mają jakieś zdefiniowane cechy wspólne (np. branża, realizowane cele, podobne wyzwania). Wymaga mniej zasobów ludzkich i finansowych, ale jego skuteczność jest niższa niż ABM strategicznego, bo niższy jest też poziom personalizacji komunikacji.

ABM programatyczny
ABM One-to-Many

Komunikacja obejmuje setki, a nawet tysiące potencjalnych klientów. Jest to najnowszy rodzaj ABM, który powstał wraz z rozwojem platform do targetowania i personalizacji. Wymaga najmniej pracy, ale jest też najmniej skuteczny, bo działania i komunikacja nie są tak dopasowane do klientów, jak w pozostałych rodzajach.

ZADAJ PYTANIE EKSPERTOWI

Piotr Rocławski

CEO

Prezes Zarządu i założyciel Yetiz. Od lat pochłonięty marketingiem i sprzedażą w Internecie. Doradza klientom w budowaniu i skalowaniu ich online’owych biznesów. Wychodzi z założenia, że kluczem jest dobra analiza problemu i potrzeb, a kluczową miarą oceny jest skuteczność w dowożeniu wyników.

Nie wierzy w słowa „nie da się”. Wierzy za to w długoterminowe, partnerskie relacje i upór w dążeniu do celu.

Blog

Powiązane tematy