Co charakteryzuje działania brand building?
Dlaczego brand building jest tak ważny?
Realnie wpływa na wzrost sprzedaży
Chwilowe wzrosty sprzedaży (działania sales activation) wypadają korzystniej jedynie w perspektywie krótkoterminowej. W dłuższej perspektywie to właśnie działania związane z aktywnym budowaniem marki przekładają się na lepsze efekty i realny wzrost sprzedaży.
Zwiększa przywiązanie do marki
Wizerunek to największy kapitał marki – nawet najlepszy produkt nie obroni się, jeśli marka nie będzie miała dobrego wizerunku. Nadanie jej charakteru i wartości pozwala na to, aby konsument się z nią utożsamił, nawiązał relację i zbudował zaufanie, a w konsekwencji stał się lojalnym klientem.
Wpływa na emocje
Badania z zakresu psychologii poznawczej pokazują, że kupujemy w dużej mierze emocjonalnie (jedynie racjonalizując swoje wybory). Marka powinna więc wywoływać w odbiorcy konkretne wrażenia i odczucia, aby zachęcić go do nawiązania relacji, a w konsekwencji także zakupu.
Odpowiada na potrzeby konsumenta
Dzisiejsi konsumenci oczekują od marek autentyczności, która wyraża się m.in. w tym, jak marka wpływa na społeczeństwo oraz tym, że osoby stojące za firmą zabierają głos w ważnych sprawach. Prowadzenie wyłącznie działań sprzedażowych to za mało, bo nie odpowiada na te potrzeby.
Czym jest brand building?
Brand building to długofalowy i planowy proces, którego celem jest rozwijanie marki w sposób, który zyskuje zaufanie i sympatię klientów. Obejmuje wiele elementów, które tworzą spójną i rozpoznawalną markę, chętnie wybieraną przez konsumentów.
Brand building w kilku słowach to:
- konsekwentne budowanie spójnego wizerunku we wszystkich kanałach – zarówno online, jak i offline,
- określenie wartości i celów marki, które pozwalają na wypracowanie jej unikalnego charakteru, odróżniającego ją od konkurencji,
- identyfikacja wizualna, czyli zbiór elementów pozwalających na szybką identyfikację marki, budujące pożądane skojarzenia i emocje,
- nadanie marce cech, które pozwolą konsumentowi na utożsamienie się z nią, nawiązanie relacji i zbudowanie zaufania,
- tworzenie pozytywnych doświadczeń w każdym punkcie styku klienta z marką,
- wprowadzenie nowych produktów lub usług, które spełniają zmieniające się potrzeby klientów, pokazując zaangażowanie w rozwój i doskonalenie oferty,
- budowanie lojalności i zaangażowania poprzez interesujące doświadczenia i dedykowane programy lojalnościowe, pozwalające na utrzymanie klientów blisko marki,
- monitorowanie i dostosowywanie działań, czyli śledzenie reakcji klientów, analiza wyników działań i odpowiadanie na ich potrzeby i oczekiwania.
Obszary, którymi zajmujemy się w ramach procesów brand building
Brand identity & personality
To sposób, w jaki marka chce być postrzegana na rynku. Obejmuje wszystkie wizualne elementy marki (takie jak logo, kolorystyka, design, key visual), które ułatwiają jej identyfikację i zapamiętanie oraz osobowość marki, czyli jej wartości, charakter i odpowiednie skojarzenia. Działania te są poprzedzone researchem, żeby zyskać wiedzę dotyczącą rynku, branży i grupy docelowej.
Brand Image
To obraz marki widziany z perspektywy jej klientów. Pracując nad brand image, weryfikujemy pożądany odbiór marki z rzeczywistą percepcją na rynku. Badamy, jak postrzegana jest nazwa i identyfikacja wizualna, z czym kojarzy się marka i jakie opinie o niej mają konsumenci. Wiedza ta pozwala na wprowadzenie działań naprawczych (w przypadku rozbieżności) lub wzmacniających wizerunek.
Brand loyalty
Brand loyalty to obszar związany z budowaniem przywiązania do marki. Żeby realnie skalować biznes, oprócz pozyskiwania nowych klientów należy zadbać również o lojalizację obecnych – badając i odpowiadając na ich potrzeby, zapewniając odpowiednie doświadczenia oraz oferując programy lojalnościowe.