Brand building

Brand building to proces budowania marki, czyli tworzenia unikalnej tożsamości i pozytywnego wizerunku brandu w oczach klientów. Polega na strategicznym kreowaniu wartości, emocji i rozpoznawalności, co przyciąga lojalnych klientów oraz wyróżnia markę na rynku.

Co charakteryzuje działania brand building?

Wiarygodność i zaufanie

Silna marka buduje zaufanie wśród klientów – popularne brandy, kojarzone z wysoką jakością, doskonałym doświadczeniem klienta czy niezawodnością, są wybierane chętniej i częściej.

Nowe możliwości

Dobrze rozpoznawalne na rynku marki łatwiej wprowadzają nowe produkty – klienci ufają marce, co przekłada się także na zaufanie do nowości w ofercie.

Klienci mniej wrażliwi cenowo

Silna marka może pozwolić sobie na wyższe ceny produktów i usług – klienci są w stanie zapłacić więcej za produkt znanego, zaufanego brandu.

Lepsza pozycja negocjacyjna

Firmy, które mają silne marki, mają także silniejszą i ugruntowaną pozycję negocjacyjną przy zawieraniu umów z dostawcami i partnerami.

Większa lojalność klientów

Silne marki mają lojalnych klientów – zaufanie, pozytywne doświadczenia i skojarzenia wpływają na ponowny wybór ich produktów lub usług.

Ochrona przed konkurencją

Unikalna i rozpoznawalna marka może stanowić barierę dla konkurencji, próbującej wejść na ten sam rynek – stworzenie równie silnej marki wymaga czasu, wysiłku i zasobów.

Dlaczego brand building jest tak ważny?

1

Realnie wpływa na wzrost sprzedaży

Chwilowe wzrosty sprzedaży (działania sales activation) wypadają korzystniej jedynie w perspektywie krótkoterminowej. W dłuższej perspektywie to właśnie działania związane z aktywnym budowaniem marki przekładają się na lepsze efekty i realny wzrost sprzedaży.

2

Zwiększa przywiązanie do marki

Wizerunek to największy kapitał marki – nawet najlepszy produkt nie obroni się, jeśli marka nie będzie miała dobrego wizerunku. Nadanie jej charakteru i wartości pozwala na to, aby konsument się z nią utożsamił, nawiązał relację i zbudował zaufanie, a w konsekwencji stał się lojalnym klientem.

3

Wpływa na emocje

Badania z zakresu psychologii poznawczej pokazują, że kupujemy w dużej mierze emocjonalnie (jedynie racjonalizując swoje wybory). Marka powinna więc wywoływać w odbiorcy konkretne wrażenia i odczucia, aby zachęcić go do nawiązania relacji, a w konsekwencji także zakupu.

4

Odpowiada na potrzeby konsumenta

Dzisiejsi konsumenci oczekują od marek autentyczności, która wyraża się m.in. w tym, jak marka wpływa na społeczeństwo oraz tym, że osoby stojące za firmą zabierają głos w ważnych sprawach. Prowadzenie wyłącznie działań sprzedażowych to za mało, bo nie odpowiada na te potrzeby.

Czym jest brand building?

Brand building to długofalowy i planowy proces, którego celem jest rozwijanie marki w sposób, który zyskuje zaufanie i sympatię klientów. Obejmuje wiele elementów, które tworzą spójną i rozpoznawalną markę, chętnie wybieraną przez konsumentów.

Brand building w kilku słowach to:

  • konsekwentne budowanie spójnego wizerunku we wszystkich kanałach – zarówno online, jak i offline,
  • określenie wartości i celów marki, które pozwalają na wypracowanie jej unikalnego charakteru, odróżniającego ją od konkurencji,
  • identyfikacja wizualna, czyli zbiór elementów pozwalających na szybką identyfikację marki, budujące pożądane skojarzenia i emocje,
  • nadanie marce cech, które pozwolą konsumentowi na utożsamienie się z nią, nawiązanie relacji i zbudowanie zaufania,
  • tworzenie pozytywnych doświadczeń w każdym punkcie styku klienta z marką,
  • wprowadzenie nowych produktów lub usług, które spełniają zmieniające się potrzeby klientów, pokazując zaangażowanie w rozwój i doskonalenie oferty,
  • budowanie lojalności i zaangażowania poprzez interesujące doświadczenia i dedykowane programy lojalnościowe, pozwalające na utrzymanie klientów blisko marki,
  • monitorowanie i dostosowywanie działań, czyli śledzenie reakcji klientów, analiza wyników działań i odpowiadanie na ich potrzeby i oczekiwania.

Obszary, którymi zajmujemy się w ramach procesów brand building

Brand identity & personality

To sposób, w jaki marka chce być postrzegana na rynku. Obejmuje wszystkie wizualne elementy marki (takie jak logo, kolorystyka, design, key visual), które ułatwiają jej identyfikację i zapamiętanie oraz osobowość marki, czyli jej wartości, charakter i odpowiednie skojarzenia. Działania te są poprzedzone researchem, żeby zyskać wiedzę dotyczącą rynku, branży i grupy docelowej.

Brand Image

To obraz marki widziany z perspektywy jej klientów. Pracując nad brand image, weryfikujemy pożądany odbiór marki z rzeczywistą percepcją na rynku. Badamy, jak postrzegana jest nazwa i identyfikacja wizualna, z czym kojarzy się marka i jakie opinie o niej mają konsumenci. Wiedza ta pozwala na wprowadzenie działań naprawczych (w przypadku rozbieżności) lub wzmacniających wizerunek.

Brand loyalty

Brand loyalty to obszar związany z budowaniem przywiązania do marki. Żeby realnie skalować biznes, oprócz pozyskiwania nowych klientów należy zadbać również o lojalizację obecnych – badając i odpowiadając na ich potrzeby, zapewniając odpowiednie doświadczenia oraz oferując programy lojalnościowe.

ZADAJ PYTANIE EKSPERTOWI

Katarzyna Stasiewicz

Head of Strategy & Brand Strategist

Autorka strategii marek oraz strategii komunikacji. Na co dzień odpowiedzialna za komunikację brandów w kanałach cyfrowych, włączając w to działania planistyczne w zakresie rozwoju marki. Koordynatorka wewnętrznych działań marketingowych agencji. Prywatnie miłośniczka sztuki współczesnej i polskiego reportażu.

Blog

Powiązane tematy