Wstęp i metodologia
Naszą rolą było zaplanowanie i przeprowadzenie procesu badawczego oraz jego analiza i opracowanie wyników. W celu ewaluacji obecnego designu wykorzystaliśmy 3 metody badawcze:
- audyt ekspercki
- badanie kwestionariuszowe
- zadaniowe testy użyteczności
Badania kwestionariuszowe
Kwestionariusz, czy też ankieta posłużyła nam do zebrania szeregu informacji na temat:
- Uczestników wydarzeń związanych z designem:
- w ilu wydarzeniach rocznie biorą udział
- na które wydarzenia uczęszczają
- dane demograficzne (wiek, płeć, miejsce zamieszkania)
- Treści na stronie:
- czego szukali użytkownicy
- czy i ew. jakie informacje były trudne do znalezienia
- Proces zakupu biletów
Audyt ekspercki
Strona została przetestowana w wersji desktopowej oraz mobilnej. Zwracaliśmy uwagę na zastosowane rozwiązania i to, jak sprawdzają się na konkretnej platformie. W audycie posłużyliśmy się kilkoma scenariuszami, aby prześledzić ścieżki, którymi podąża użytkownik, by zrealizować swoje cele na stronie.
Scenariusze użycia:
- znalezienie wydarzenia i zapisanie się na nie
- rejestracja konta Moje GDD
- wybór warsztatu i zakup biletów
Weryfikowaliśmy między innymi:
- strukturę i hierarchię informacji
- funkcjonalności wykorzystane na stronie
- spójność wizualną i estetykę
- kontrast i czytelność
- język komunikacji
- flow poszczególnych procesów
- dostępność dla osób niedowidzących
Zadaniowe testy użyteczności
Przy ich pomocy mogliśmy uzyskać jakościowe dane na temat doświadczeń użytkowników w bezpośrednim kontakcie ze stroną. Mieliśmy szansę poznać ich emocje, trudności, z jakimi mierzyli się podczas realizacji zdań oraz wysłuchać ich opinii, uwag, a także propozycji, które ich zdaniem poprawiłyby korzystanie ze strony i realizację zadań.
- 5 użytkowników testowych
- 4 łączące się ze sobą scenariusze
- ponad 150 min. materiału wideo
Co nam to dało:
- zobaczyliśmy na żywo, co na stronie umyka uwadze użytkowników
- poznaliśmy problemy, z którymi się mierzyli i sposoby ich rozwiązywania
- poznaliśmy emocje użytkowników oraz to, jak przekładają się na realizację celów strony
- zebraliśmy insighty i cenny, pogłębiony feedback
- zweryfikowaliśmy empirycznie założenia nt. korzystania użytkowników z danych funkcji
Podsumowanie
Cały cykl badawczy musieliśmy zrealizować w wąskim oknie czasowym. Na zaprojektowanie kwestionariusza, przygotowanie scenariuszy, rekrutację użytkowników testowych, audyt i przeprowadzenie testów użyteczności mieliśmy 24 dni.
W tym czasie zrealizowaliśmy:
- badanie kwestionariuszowe z kilkudziesięcioma użytkownikami, które pozwoliło głównie na ilościowe zmierzenie występowania pewnych zachowań na stronie, a także dowiedzenie się z jakich grup wiekowych oraz miast wywodzą się uczestnicy Gdynia Design Days.
- audyt ekspercki, który wskazał punkty tarcia pomiędzy użytkownikiem, a interfejsem i pozwolił na zdefiniowanie trudności, z jakimi się mierzy. Pozwolił także na weryfikacje flow zapisu na wydarzenia oraz zakupu biletów i wskazanie dobrych praktyk w celu jego poprawy.
- zadaniowe testy użyteczności z 5 użytkownikami, które pozwoliły uzyskać wysokojakościowe informacje bezpośrednio od osób korzystających ze strony i odkryć rzeczy, na które sami mogliśmy nie wpaść.
- finalny raport z pełnego cyklu badawczego, który zawierał szczegółową analizę sekcji strony, funkcjonalności, procesów niezbędnych do realizacji celów, a także wykaz rekomendacji, umożliwiających poprawę konkretnych obszarów działania.
Przeprowadzenie tego cyklu badawczego w tak krótkim czasie było możliwe dzięki szybkiemu podejmowaniu decyzji przez zespół po stronie PPNT, a także konkretnemu podejściu i doświadczeniu po naszej stronie. Prowadzenie niektórych działań równolegle było niezbędne do zmieszczenia się w wyznaczonym czasie. W osiągnięciu sukcesu i realizacji zadania pomogło nam doświadczenie oraz szeroka wiedza z obszaru metod badawczych i możliwości ich łączenia dla uzyskania oczekiwanych rezultatów.
Finalnie przygotowaliśmy zestaw problemów do zaadresowania i zmian do wdrożenia, które umożliwią dostosowanie serwisu do potrzeb i oczekiwań użytkowników. Dzięki temu Klient otrzymał listę jasnych wytycznych oraz wskazówek, które pozwoliły mu na podjęcie konkretnych działań w celu zoptymalizowania serwisu i zwiększenia jego efektywności oraz przyjazności dla użytkowników.