Analityka na nowej stronie internetowej. O czym musisz pamiętać?

Planujesz uruchomienie witryny internetowej dla swojej firmy lub zastąpienie obecnej nową? Zamierzasz prowadzić kampanie reklamowe, aby przyciągnąć do swojej strony www wartościowych odbiorców? Sprawdź, co jeszcze musisz zrobić, jeśli chcesz skutecznie zbudować świadomość marki i sukcesywnie poszerzać jej zasięg. Od startu nowej witryny do rozpoczęcia płatnych działań reklamowych dzieli Cię jeszcze kilka niezbędnych kroków.
strona www i co dalej-3

Stwórz plan i przygotuj się do działania 

Jeszcze raz pomyśl o: celach Twojego biznesu, grupie odbiorców i materiałach promocyjnych. Prowadząc biznes, niejednokrotnie powraca się do wcześniej wypracowanej strategii marki. To właśnie ona określa podstawę i kierunek dla podejmowanych decyzji, a z czasem również ewoluuje. Opierając się na niej przygotuj plan, który doprowadzi Cię do rozpoczęcia skutecznych kampanii reklamowych w Internecie.

Skup się na celach swojej witryny. Pomyśl, jakie są jej założenia – czy użytkownik ma wypełnić formularz, dokonać zakupu, a może po prostu zapoznać się ze szczegółami nowej usługi? Spróbuj sam przejść taką ścieżkę do celu i wynotuj wszystkie zdarzenia, które pośrednio prowadzą do jego realizacji. Ich lista przyda się w następnych krokach – wrócimy do niej.

Opisz, co charakteryzuje Twoją grupę docelową – do kogo chcesz dotrzeć, kto ma pojawić się na Twojej stronie www? Czy można tę grupę podzielić na mniejsze segmenty? Zastanów się również, jakiego typu grupy odbiorców warto utworzyć z internautów, którzy odwiedzą już Twoją witrynę. Czy będą to użytkownicy, którzy dodali produkt do koszyka, ale nie kupili go, czy może użytkownicy, którzy spędzili w witrynie więcej niż 5 minut? Jakie warunki będą dla Ciebie istotne? Na późniejszym etapie działań takie grupy można wykorzystać do remarketingu, aby uzyskać pożądane efekty, np. domknięcie sprzedaży.

Pomyśl nad materiałami promocyjnymi, które będą wzmacniać przekaz kampanii reklamowych. Mogą to być między innymi grafiki, gify czy wideo. Tego typu kreacje będą z pewnością intensywniej oddziaływać na zmysły odbiorców niż sam tekst. Pamiętaj o tym, że każdy z systemów reklamowych ma konkretne wytyczne dotyczące formatów i rozmiarów. Czas przejść do kolejnego kroku!

Załóż i skonfiguruj konta reklamowe 

Poznaj systemy reklamowe, dzięki którym chcesz osiągnąć swoje założenia. Do najpopularniejszych zaliczamy z całą pewnością: Meta Ads i Google Ads. Nie są one dla siebie konkurencyjne, a uzupełniają się nawzajem. Można powiedzieć, że stanowią zupełnie różny sposób dotarcia do potencjalnych klientów na poszczególnych etapach procesu zakupowego. Ponadto wśród popularnych kanałów reklamowych znajdziesz także: TikTok Ads, Pinterest Ads czy LinkedIn Ads. 

Który z nich wybrać? To zależy przede wszystkim od tego, do kogo i w jakim momencie ścieżki zakupowej chcesz dotrzeć oraz w jaki sposób chcesz zaprezentować się swoim odbiorcom. W przypadku każdego z systemów jednak po procesie konfiguracji konta, w tym podpięciu płatności, uzyskasz kod śledzący, który należy z kolei osadzić w kodzie strony www. Za pomocą takiego kodu z Twojej witryny do systemu reklamowego przesyłane są dane o ruchu pochodzącym z klikniętych reklam. Statystyki zagwarantują Ci informacje o współczynniku klikalności Twoich kreacji czy choćby koszcie kliknięć lub/i wyświetleń reklam.

Na tym etapie niezbędny jest również powrót do listy zdarzeń w procesie dążenia do realizacji celów witryny, które zanotowałeś wcześniej. Każdy z systemów umożliwia monitorowanie konkretnych zachowań użytkownika, co z kolei pozwala na skuteczną optymalizację kampanii reklamowych. Dla przykładu – kiedy śledzisz w swojej witrynie zdarzenia oparte na wypełnieniu formularza, możesz w systemie reklamowym sprawdzić, które z kampanii przynoszą najwięcej leadów i zrezygnować z kampanii, które nie spełniają Twoich oczekiwań.

Na podstawie zdarzeń możesz także budować grupy odbiorców i wykluczać z nich użytkowników, którzy byli na Twojej stronie, ale na przykład nie wykonali żadnych czynności, które świadczyłyby o zainteresowaniu produktem czy usługą. Dzięki temu nie przepalasz budżetu na reklamy, a skupiasz zwiększone siły na użytkownikach, którzy przyniosą korzyść Twojemu biznesowi. Jak wdrożyć kody śledzące? Czas, abyś poznał Google Tag Manager.

Skorzystaj z Google Tag Managera

Zarządzaj kodami śledzącymi wszystkich systemów reklamowych (i nie tylko!) w jednym miejscu. Google Tag Manager (GTM) to bezpłatne narzędzie, które umożliwia implementację fragmentów kodu w Twojej witrynie bez ingerencji programisty. GTM nie przechowuje żadnych danych, a jedynie jest pośrednikiem w przekazywaniu ich ze strony do konkretnych narzędzi. Jak to działa? Jak rozpocząć pracę z Google Tag Managerem?

Na stronie tagmanager.google.com z łatwością założysz konto, a następnie kontener. Kontener można zdefiniować jako przestrzeń, w której po prostu przechowujesz wszystkie niezbędne skrypty. Jeśli masz np. 2 różne witryny, to zakładasz jedno konto i 2 kontenery – 1 kontener per domena. Kontener z kolei należy wdrożyć w kod swojej witryny. Dzięki temu przy każdym wyświetleniu strony będzie uruchamiał się GTM, a zaraz po nim ustawione przez Ciebie skrypty śledzące w kontenerze.

Wdrażanie kodów śledzących polega na konfiguracji tagów i reguł. W tagu określasz przede wszystkim do jakiego narzędzia, o jakim ID mają być przesyłane dane i jak nazywa się przesyłane zdarzenie. Za pomocą reguły definiujesz, kiedy zdarzenie ma być wysyłane. Dla przykładu: zdarzenie oparte na wypełnieniu formularza będzie miało regułę wskazującą na wyświetlenie strony z podziękowaniem za kontakt, czyli wyświetlenie tzw. thank-you-page’a.

Dlaczego lepiej korzystać z Google Tag Managera zamiast wdrażać wszystkie skrypty bezpośrednio w kod strony przy udziale programisty? Praca z GTM będzie po prostu szybsza, łatwiejsza i tańsza niż każdorazowa ingerencja pracownika IT. Co więcej dzięki GTM możesz: bezpiecznie testować zmiany w tagach, wykrywać błędy w strukturze kodów czy pauzować wybrane skrypty. Warto również wiedzieć, że Google Tag Manager ładuje kody śledzące asynchronicznie, co oznacza, że te wolniejsze skrypty nie blokują tych lżejszych/szybszych. Dzięki temu witryna działa płynnie i nieco szybciej niż wtedy, kiedy wszystkie skrypty wdrażane są bezpośrednio w kod strony.

Wdróż w swojej witrynie narzędzia analityczne

Opieraj swoje działania na rzetelnych danych, minimalizując tym samym ryzyko strategicznych błędów. Masz już konta w systemach reklamowych, przygotowane zgodnie z ich wytycznymi materiały promocyjne, listę zdarzeń i celów witryny, kontener GTM i kody śledzące. Ostatnim niezbędnym krokiem przed startem kampanii reklamowych jest wdrożenie analityki na stronę www. Jaką korzyść niesie to dla Twojego biznesu i na które narzędzia warto postawić?

Przodującą usługą w świecie digitalowej analityki jest Google Analytics 4 (GA4). To jedno z najpopularniejszych narzędzi do mierzenia ruchu i analizowania zachowań użytkowników na stronach www. Kody śledzące oczywiście wdrożysz na swoją witrynę za pomocą wcześniej wspomnianego już GTMa. Dzięki GA4 między innymi możesz: precyzyjnie mierzyć ścieżkę użytkowników do realizacji celów Twojej strony na różnych urządzeniach (cross-device tracking), sprawdzać które kanały sprowadzają wartościowy ruch na stronę, lokalizować podstrony sprawiające użytkownikom problemy czy pogłębiać wiedzę na temat grupy odbiorców w kontekście danych demograficznych. Przekuwając dane na działanie (actionable insights), zoptymalizujesz budżety przeznaczane na kampanie reklamowe, zbudujesz grupy odbiorców, w których warto inwestować czy udoskonalisz problematyczne miejsca w swojej witrynie. Dzięki temu osiągniesz wzrost poziomu realizacji celów, zwiększysz przychody i wzmocnisz wizerunek.

W analityce warto działać wielotorowo, czyli opierać się na różnych źródłach danych. Stąd też warto wdrożyć na stronę www także HotJar – to narzędzie zapewni Ci wgląd w zachowanie użytkowników w Twojej witrynie. W przeciwieństwie do GA4 usługa ta opiera się nie tylko na liczbach, ale i heat mapach oraz nagraniach poszczególnych sesji. Analizując takie dane, z łatwością zlokalizujesz niedociągnięcia UX-owe i etapy procesu zakupowego, które należy uprościć, aby zwiększyć przepustowość ścieżki.

Oba narzędzia mają oczywiście swoje alternatywy, np. Adobe Analytics i Piwik Pro dla GA4 czy CUX i CrazyEgg dla HotJara. Tutaj ponownie będzie trzeba zapoznać się z konkretnymi narzędziami i wybrać te najlepsze z perspektywy marki, której analizy będą dotyczyć. Z pewnością warto zacząć od dwóch solidnych usług, a z czasem rozszerzać swoje możliwości analityczne o kolejne obszary, a także o większą ilość narzędzi i ciekawych statystyk. 

Dotarłeś do ostatniego kroku! Teraz możesz startować z kampaniami. Pamiętaj, że ścieżki współczesnego użytkownika są na tyle skomplikowane, a rynek konkurencji tak rozbudowany, że nie ma możliwości osiągnięcia sukcesu w oparciu o intuicję. Digitalowy świat użytkowników należy zgłębiać przez pomiar i w swoich decyzjach opierać się na danych. Tylko w ten sposób redukuje się ryzyko popełnienia błędów biznesowych i sukcesywnie zwiększa się skuteczność działań płatnych, czyli zasięg i skuteczność marki.

Key takeaways

  • Zanim rozpoczniesz kampanie reklamowe upewnij się, że podjąłeś wcześniej 4 niezbędne kroki: 1) stworzenie planu i przygotowanie się do działania, 2) założenie i konfiguracja kont w systemach reklamowych, 3) wdrożenie w kod strony Google Tag Managera i 4) konfiguracja analityki na stronie www.
  • Przygotuj plan działania – wróć do strategii marki, jeszcze raz pomyśl, co jest celem Twojej witryny, jakie zdarzenia i grupy odbiorców będą kluczowe dla Twoich działań, a także jakiego rodzaju materiały promocyjne wzmocnią przekaz Twoich kampanii reklamowych. 
  • Poznaj systemy reklamowe i wybierz te, które skutecznie pomogą realizować Twoje założenia. Po założeniu kont, podpięciu płatności i konfiguracji ustawień wróć do listy zdarzeń i odbiorców, które będą dla Ciebie niezbędne.
  • Zaimplementuj Google Tag Managera w kod swojej witryny, aby szybko i sprawnie zarządzać zdarzeniami wysyłanymi do wszystkich Twoich systemów reklamowych.
  • Wdróż w witrynie analitykę. Na początek wybierz dwie podstawowe usługi – GA4 i HotJar lub ich alternatywy. Z czasem rozszerzaj zasoby o kolejne obszary, narzędzia i ciekawe statystyki.
  • Dzięki analizom będziesz w stanie podejmować skuteczne decyzje oparte na danych, co przekuje się na zwiększenie poziomu realizacji celów Twojej witryny, wzrost liczby leadów/klientów, zwiększenie przychodów, poszerzenie zasięgu i wzmocnienie wizerunku Twojej marki.

O AUTORCE

Katarzyna Góraj

Senior Digital Analyst​

Pierwsze kroki na ścieżce zawodowej stawiała w social listeningu, po czym doszczętnie przepadła w świecie badań. W Yetiz zajmuje się analityką, ale i prowadzeniem kampanii PPC. Prywatnie jest uzależniona od górskich wędrówek i nie wyobraża sobie życia bez wokalu Freddiego Mercurego.

Dowiedz się więcej