Czynniki wpływające na wybór platformy do automatyzacji marketingu cz. 2

Czynniki wpływające na wybór platformy do automatyzacji marketingu cz. 2

W poprzednim artykule LINK DO ARTYKUŁU omówiliśmy dwa z pięciu czynników wpływających na wybór platformy do marketing automation – była to strategia firmy oraz najpopularniejsze narzędzia. Dziś przedstawiamy kolejne trzy.

1. You have to burn to earn (trzeba wydać, żeby zarobić)

Jak w każdym biznesie, cena jest jednym z głównych czynników decydującym o wyborze narzędzi, w tym przypadku platformy do automatyzacji marketingu.

Ceny mogą być oparte na wielu czynnikach: wielkości bazy mailingowej, liczby klientów, liczby e-maili wysyłanych miesięcznie, dostępnych funkcji czy opcji integracji. Solidny system automatyzacji marketingu dla e-commerce może kosztować od kilkuset złotych do kilku tysięcy lub więcej miesięcznie.

Upewnij się, co do kwoty, którą firma jest w stanie zainwestować podczas wybierania platformy.  Oczywiście, można wykraczać poza tę kwotę (jeśli poczyni się udany apel do kierownictwa o zwiększenie budżetu ;). 

Kluczem jest jednak uzyskanie narzędzia do automatyzacji marketingu, które mieści się w budżecie, ale również posiada funkcje, których potrzebujesz.

Kilka rzeczy, o których należy pamiętać, rozważając koszty:

  • Zwrot z inwestycji (ROI): Twój system automatyzacji prawdopodobnie zwiększy Twój ROI, który powinien pokryć koszty operacyjne systemu (przy odpowiednim wdrożeniu, nawet więcej).
  • Dodatkowe funkcje: Niektóre systemy są droższe, ponieważ mają bardziej rozbudowane funkcje. Rozważ efektywność posiadania tych funkcji w jednym miejscu, a nie na kilku platformach.
  • Szkolenie i wsparcie: Jeśli nie wiesz, jak korzystać z systemu lub rozwiązywać problemy, nie uzyskasz maksymalnego ROI z pełni wykorzystanej platformy. Droższe systemy często oferują więcej szkoleń i wsparcia, oszczędzając czas i wysiłek. Ale nie jest to regułą. Yetiz ma na to sposób.

Marketing automation to inwestycja zarówno pod względem czasu, jak i pieniędzy; platforma nie będzie działać tylko dlatego, że za nią zapłaciłeś, musisz zainwestować czas, aby móc z niej właściwie korzystać.

2. Łatwość obsługi

Jednym z ważnych czynników jest łatwość użycia narzędzia do automatyzacji marketingu. Jeśli Twoi pracownicy nie są w stanie zrozumieć i używać narzędzia z łatwością, to nie ma sensu go wdrażać, nawet jeśli koszt nie jest wygórowany.

Najlepszym sposobem jest poprosić o okres testowy i “przeklikać” się przez system z pomocą dostawcy rozwiązania. 

Edrone – https://control.edrone.me/register?lang=pl_PL

SalesManago – https://www.salesmanago.pl/info/registerpro.htm?tag=nav_btn

iPresso – https://registration.ipresso.com/?s=10&lang=PL

Klaviyo – https://www.klaviyo.com/#demo-modal

Możesz zrobić to samodzielnie lub zaangażować do współpracy agencję, która pomoże Ci przejść przez cały proces wyboru najlepszego narzędzia.

3. Zasoby ludzkie

Automatyzacja jest tylko tak dobra jak specjalista ds. automatyzacji marketingu odpowiedzialny za jego wdrożenie i wykorzystanie. Nic więc dziwnego, że w coraz bardziej złożonym świecie komunikacji, specjaliści od automatyzacji marketingu są bardzo poszukiwani. 

Specjaliści Ci są przede wszystkim odpowiedzialni za 3 obszary:

1. Narzędzia Marketing Automation: optymalne wykorzystanie narzędzi do realizacji założonych kampanii.

2. Dane: integracja danych wykorzystywanych i generowanych przez kampanie i wykorzystanie ich w dalszej optymalizacji i tworzeniu procesów automatyzacji.

3. Analityka: śledzenie wydajności i zapewnienie, że osoby podejmujące decyzje marketingowe i biznesowe otrzymują odpowiednie informacje, których potrzebują do opracowywania coraz lepiej działających kampanii.

Podczas gdy powyższe 3 obszary są oczywiste, sama znajomość narzędzi marketing automation czy pulpitów analitycznych nie wystarczy. Jednocześnie, ostatnie badanie przeprowadzone przez ChiefMartec pokazuje, że tylko 19% specjalistów martech posiada wykształcenie informatyczne, inżynierskie lub naukowe. Reszta wywodzi się z ekonomii czy biznesu. Tak więc wydaje się, że czysty, techniczny lub inżynierski sposób myślenia nie jest warunkiem koniecznym.

Co więc sprawia, że naprawdę świetny specjalista jest w cenie? Te 5 umiejętności są niezbędne dla specjalisty ds. automatyzacji marketingu.

1. Zrozumienie marketingu: Eksperci ds. automatyzacji marketingu przejmują odpowiedzialność za wyniki biznesowe, rozumieją cele marketingowe aby pomóc w osiągnięciu wyników. Mogą to być ludzie „techniczni”, ale oczekuje się od nich, że będą znali i rozumieli „marketing” na wysokim, praktycznym poziomie. 

2. Opanowanie procesu marketing automation: Specjaliści od MA są w stanie zdefiniować i udokumentować funkcjonalne i techniczne wymagania dotyczące realizacji (rozwoju, wdrażania, zarządzania, śledzenia i pomiaru) zautomatyzowanych kampanii. Ten obszar pracy ma duży wpływ zarówno na UX (User eXperience), jak i CX (Customer eXperience) – a profesjonaliści marketing automation postrzegają siebie jako odpowiedzialnych za bezproblemowy CX w każdym punkcie podróży klienta.

3. Zarządzanie projektami: Specjalista od automatyzacji definiuje harmonogramy operacyjne, planuje i realizuje złożone projekty związane ze ścieżkami klientów oraz ustala priorytety realizacji kampanii. Wymaga to rygorystycznego przestrzegania najlepszych praktyk zarządzania projektami, aby zapewnić terminowe i efektywne wykonanie zadań.

4. Analityka i wgląd: Specjalista ds. automatyzacji marketingu zarządza projektami, które są zasilane przez dane z platformy i na bieżąco analizuje wyniki w celu ciągłego udoskonalania kampanii. Osoby od MA rozumieją dane – jak je czytać, interpretować i wizualizować, aby pomóc w podejmowaniu decyzji przez pozostałe działy.

5. Doradztwo: Specjaliści od automatyzacji marketingu działają jako mentor w firmie, aby stale zwiększać ROI:

 – Stały kontakt  z dostawcami technologii w celu znajomości aktualizacji związanych z systemem, śledzenia nowych możliwości i funkcji / funkcjonalności. Procesy przepływu pracy i innowacje w celu zwiększenia skalowalności, wydajności i skuteczności organizacji marketingu.

 – Ciągłe unowocześnianie narzędzi: pomoc w podejmowaniu świadomych decyzji o inwestowaniu w najlepsze w swojej klasie narzędzia i nowe integracje platform, aby sprostać zmieniającym się potrzebom organizacji.

Nie ma wątpliwości, że eksperci i specjaliści od automatyzacji marketingu znajdują się na szczycie listy zawodów, na które jest ogromny popyt.  Znalezienie specjalisty od automatyzacji marketingu z umiejętnościami wymienionymi powyżej jest długim i żmudnym procesem. Wysiłek jest jednak nagrodzony, wymiernymi korzyściami, zwiększoną przewagą konkurencyjną i szybszym rozwojem firmy.  

4. Podsumowanie

Wybór odpowiedniej platformy do automatyzacji marketingu, a także jej integracja z istniejącymi systemami oraz wdrożenie i uruchomienie jest trudnym i czasochłonnym zadaniem. Warto jednak podjąć trud i zainwestować w platformę do automatyzacji, ponieważ korzyści są wymierne, a konkurencja nie śpi. Jeśli nie chcesz mierzyć się z tym samodzielnie – masz mnóstwo innych opcji!

O AUTORZE

Michał Kosałka

Marketing Automation Team Leader

Posiada ponad 20-letnie doświadczenie w tworzeniu strategii marketingowych dla małych
i średnich firm. Specjalizuje się w automatyzacji procesów marketingowych i sprzedażowych oraz tworzeniu i analizowaniu kampanii marketingowych online i offline.

Dowiedz się więcej