Efektywny home office w marketingu. Czy to możliwe?

Praca z domu, która dla wielu osób wydawała się pracą marzeń, stała się w ostatnich tygodniach codziennością dla bardzo licznego grona pracujących. Ma to niewątpliwie wiele zalet np. oszczędność czasu, który możemy przeznaczyć na dłuższy sen, zamiast stanie w korku podczas dojazdu do pracy. Pracujemy też w środowisku, które możemy dopasować do indywidualnych potrzeb, co pozwala na optymalizację naszej pracy. To brzmi dobrze w teorii, w warunkach idealnych, a jak to wygląda naprawdę? Czy pracując z domu możemy być wydajniejsi niż w biurze? Przyjrzyjmy się temu z bliska.

Przygotowanie miejsca pracy

Jest to wbrew pozorom niełatwe zadanie, z którym musi się zmierzyć już na samym początku. Bez tego będzie nam trudno skutecznie rozdzielić pracę i sprawy osobiste, w miejscu, które na co dzień na ogół nie kojarzy nam się ze sprawami służbowymi. W miarę możliwości wydzielmy sobie przestrzeń, w której będziemy zajmować się wyłącznie pracą — może to być osobny pokój, ale swoją rolę spełni także np. fotel i biurko w rogu salonu albo połowa kuchennego stołu.

annie-spratt-VzIsqZ8K9LI-unsplash

Warto też zadbać o czystą przestrzeń wokół. Zabierzmy z pola widzenia wszelkie elementy, które mogą rozpraszać naszą uwagę, o ile oczywiście to możliwe. Zatroszczmy się o to, by mieć pod ręką niezbędne do pracy narzędzia i materiały pomocnicze, np. notatnik, długopis, kilka flamastrów. Wyeliminuje to konieczność wstawania po nie za każdym razem, gdy będziemy ich potrzebować.

Czego potrzebuję do pracy z domu? Narzędzia

Odpowiedź nasuwa się sama — dostępu do internetu! Bez tego nie jesteśmy w stanie wykonywać swoich obowiązków. Oczywiste, prawda? Niestety, o oczywistych rzeczach najłatwiej zapomnieć, więc warto zawczasu sprawdzić możliwości naszego łącza, routera i w razie potrzeby zaopatrzyć się w nowe urządzenia. Uchroni nas to przed wieloma niedogodnościami, np. słabym sygnałem lub urywaniem wideokonferencji podczas wirtualnych spotkań.

katie-harp-mEO2N3hd-Z4-unsplash

Poniżej przedstawiamy listę kilku popularnych narzędzi, które pomagają w organizacji pracy i umożliwiają szybkie i efektywne realizowanie swoich zadań, także tych zespołowych, podczas pracy na odległość.

  1. Skype — jeden z najpopularniejszych komunikatorów, który umożliwia szybkie i bezpośrednie rozmowy oraz wideo-konferencje z udziałem kilku osób. Prosty, darmowy i skuteczny.
    pobrany plik
  2. Google Meet/Hangouts — wygodne narzędzie do przeprowadzania wideokonferencji w szerszej grupie osób. Pozwala na wysłanie zaproszenia do dowolnej osoby oraz dostęp z dedykowanego linku. Dzięki synchronizacji z kalendarzem ułatwi ustawienie powiadomienia, by nie przegapić spotkania.
    google-hangouts-logo-2D25FE54F9-seeklogo.com_
  3. Slack — kolejny komunikator, który pozwala na tworzenie osobnych kanałów tematycznych. Pozwala to na świetną organizację informacji i poruszanie konkretnego tematu wyłącznie w danym kanale. Dzięki możliwości synchronizacji z innymi narzędziami, jak np. Google Docs sprawdzi się jako miejsce, w którym mamy pod ręką wszystkie niezbędne do pracy informacje.
    new-Slack-logo-vector
  4. Trello — wirtualna tablica, którą możemy podzielić na kilka list, w których umieścimy swoje karty z zadaniami. Pozwala na bardzo wygodne i przejrzyste zarządzanie zadaniami, na dodawanie komentarzy oraz przypisywanie zadań i ról innym użytkownikom. Tablice i karty można współdzielić także z osobami z zewnątrz, co pozwala na włączenie do procesu np. klienta lub zewnętrznego specjalisty.
    trello-logo
  5. Google Docs — darmowe narzędzia, które pozwalają na pracę w trybie współdzielonych dokumentów. Dzięki temu możemy mieć wgląd we wszystkie sprawy bieżące i łatwo dzielić się efektem naszej pracy, zarówno z członkami zespołu, jak i z klientem.
    google-docs-logo-vector-download
  6. Toggl i Clockify — darmowe narzędzia, które pozwalają mierzyć czas poświęcony na konkretne zadanie. Możemy łatwo rejestrować czas wykonywania poszczególnych zadań i na tej podstawie łatwo tworzyć raporty naszego czasu pracy nad danym projektem.
    logo_02-644bd26148b73c19d9c91e5baecd8e31

Oprócz wymienionych powyżej aplikacji potrzebujemy też oczywiście innych narzędzi specyficznych dla realizowanych przez nas obowiązków. Do większości z nich mamy jednak dostęp z poziomu przeglądarki, dlatego np. zarządzanie kontami na Facebooku, czy też konfiguracja reklam w Google Ads nie stanowi żadnego problemu.

Praca z klientem — czy coś się zmienia?

Podczas pracy z domu jesteśmy w stanie bez większych trudności wykonywać swoje dotychczasowe obowiązki. Dzięki wymienionym wcześniej narzędziom bez problemu pozostajemy w kontakcie z członkami zespołu, a także z klientami. Wszelkie aktualizacje i raportowanie postępów, nowe kreacje, kampanie, moderacja social mediów — wszystko może odbywać się w niemal niezmienionej formie.

Co w takim razie zmienia home office w tym aspekcie? Na dobrą sprawę nic, poza pomniejszymi kwestiami technicznymi. Zarówno my, jak i klient musimy korzystać z konkretnych aplikacji, aby efektywnie prowadzić dotychczasowe działania. Zmianie ulega jedynie kwestia spotkań — teraz na ogół każdego uczestnika widzimy w osobnym okienku i z różnym tłem. Nie zmienia to zbyt wiele, prawda?

visuals-Y4qzW3AsvqI-unsplash

W agencjach marketingowych na co dzień obsługujemy swoich klientów zdalnie — zarządzamy profilami w social mediach, prowadzimy działania PPC, zajmujemy się analityką i tworzymy strategie komunikacji. W większości tych zadań komunikacja z klientem odbywa się mailowo lub telefonicznie, więc nie ma to tak naprawdę znaczenia, czy pracujemy z biura z widokiem na morze, czy też z kanapy we własnych czterech ścianach. Efektywność wciąż pozostanie taka sama.

Rutyna — dobra praktyka na home office

Pracując z domu łatwo o pozwolenie sobie na więcej luzu niż biurze. Późniejsze wstawanie, śniadanie przy sprawdzaniu porannych maili, więcej krótkich przerw na zajrzenie do lodówki — to tylko kilka czynności, które mogą rozbić nam dzień. Dlatego wprowadzenie sobie pewnego rygoru i utrzymanie rutyny przypominającej tę z czasów chodzenia do biura może okazać się kluczowe dla naszej efektywności.

inspirational-quotes-on-a-planner-636243

Zaczynajmy pracę codziennie o tej samej porze. Nie musi być to co do minuty 8:05, ale starajmy się, aby codziennie zaczynać w ciągu +/- 15 min od wyznaczonej godziny. Pomoże nam to w zachowaniu rytmu i równowagi pomiędzy pracą a sprawami osobistymi.

Jedzmy regularne posiłki, w podobnych porach, jak miało to miejsce w biurze. Nasz organizm bardzo to doceni, bo unikniemy rozregulowania metabolizmu. Przełoży się to na lepsze samopoczucie, a tym samy sprawniejsze radzenie sobie z wyzwaniami.

Wyznacz sobie porę końca pracy. To kluczowe zadanie, które pozwoli nam wyraźnie rozgraniczyć pracę i życie osobiste, nawet mimo przebywania w tym samym pomieszczeniu. Jest to szczególnie ważne, aby móc prawidłowo odpocząć i zregenerować siły po dniu pracy.

Praca zdalna w branży marketingowej nie różni się zbyt mocno od zwyczajnej pracy w biurze. Większość zadań i tak realizujemy przez narzędzia chmurowe, a spotkania przez komunikatory są równie efektywne, jak te prowadzone na żywo. Dbając o podstawową higienę pracy możemy realizować nasze zadania równie efektywnie, jak podczas pracy z biura, a czas zaoszczędzony na dojazdach spożytkować na rozwój nowych umiejętności. No i ten komfort pracy w dresie…

Czytaj także

Marketing online a urządzenia mobilne Świat urządzeń mobilnych całkowicie zmienił reguły marketingu online.  Sposób w jaki konsumujemy treści online za pomocą smartphone’ów jest niemal rew...
Agencja reklamowa czy marketingowa? Potrzebna Ci agencja reklamowa czy  agencja marketingowa? Żadna różnica? Zaraz, zaraz, odzywała się jeszcze do mnie agencja social mediowa, a znajomy ...
Facebook Shops — co już wiemy? Niedawno Facebook ogłosił wypuszczenie nowej funkcjonalności na swojej platformie społecznościowej — Facebook Shops. Usługa na razie dostępna będzie j...