Jak zwiększyć ilość i dokładność danych o Twoich odbiorcach w GA4?

Tworząc usługę Google Analytics 4, warto zajrzeć we wszystkie możliwe zakamarki panelu. Znajdziesz tam kilka ustawień, o które należy zadbać ze szczególną troską. Są one odpowiedzialne za sposób gromadzenia danych, okres ich przechowywania i tożsamość raportowania. Pozostawienie tych opcji w stanie domyślnej konfiguracji może oznaczać zbyt krótki dostęp do danych lub zmarnowany potencjał ich pozyskania. Sprawdź, na co zwrócić uwagę!
Jak zwiększyć ilość i dokładność danych o Twoich odbiorcach w GA4

Sposób gromadzenia danych – jak robi to GA4 i czego brakuje w Twojej konfiguracji?

 

Internauci korzystają z sieci za pośrednictwem różnych urządzeń i przeglądarek, do których przypisuje się pliki cookie i inne technologie. Zawarte w nich unikalne ID umożliwiają rozpoznanie konkretnego urządzenia, przeglądarki czy aplikacji. Google Analytics 4 domyślnie bazuje właśnie na takich identyfikatorach, wyróżniając dzięki nim nowych i powracających użytkowników.

W przypadku takiego sposobu gromadzenia danych pojedynczy użytkownik, który wejdzie w interakcję z Twoją witryną na trzech różnych urządzeniach (np. komputerze, smartfonie i tablecie), zostanie oznaczony przez GA4 jako trzech różnych użytkowników. Google zapewnia jednak możliwość uniknięcia takich błędów, oferując włączenie do swej metodologii dwóch dodatkowych źródeł danych. To tutaj potrzebne będzie wprowadzenie przez Ciebie odpowiednich konfiguracji. 

Google Signals – jest to funkcja, którą możesz włączyć w panelu GA4. Umożliwia ona pozyskiwanie informacji o wizytach na Twojej stronie i łączenie ich z danymi Google o zalogowanych użytkownikach (tylko tych, którzy uprzednio wyrazili zgodę na personalizację reklam). W skrócie, kiedy zalogowany w Google użytkownik odwiedzi Twoją witrynę na dwóch różnych urządzeniach, będzie zidentyfikowany jako pojedynczy użytkownik. 

Identyfikator użytkownika – tak zwana funkcja User-ID, która jest tożsama z nadawaniem unikalnego identyfikatora zalogowanym w Twojej witrynie użytkownikom. ID użytkownika przesyła się za pomocą specjalnego parametru wraz z innymi danymi do GA4. Dzięki tej opcji, analogicznie jak w Google Signals, będziesz w stanie śledzić ścieżkę pojedynczego klienta korzystającego z różnych urządzeń.

Wraz z konfiguracją powyższych opcji zyskujesz:

  • zwiększoną dokładność Google Analytics w zliczaniu użytkowników, a tym samym obraz kompletnej ścieżki interakcji użytkownika z Twoją marką,
  • rozszerzony zasięg kampanii remarketingowych, czyli możliwość wyświetlania reklam użytkownikowi na różnych urządzeniach,
  • dodatkowe dane demograficzne i informacje o zainteresowaniach użytkownika.

 

Przechowywanie danych – które ustawienia zmienić?

 

Domyślne ustawienia w tej sekcji panelu GA4 sprawiają, że zebrane dane są możliwe do wykorzystania w Eksploracjach tylko przez 2 miesiące. Co to oznacza w praktyce? Tworząc własne dashboardy raportowe w GA4, nie możesz analizować danych rok do roku czy też np. 3 miesiące wstecz. Aby to zmienić, ustaw Czas przechowywania danych na okres 14 miesięcy i pozostaw zaznaczoną opcję Resetuj dane użytkownika przy nowym działaniu. Wydłużenie okresu przechowywania zostanie zastosowane także do zebranych już danych.

W tym miejscu warto zaznaczyć, że zmiana ustawień nie będzie działać w przypadku danych dotyczących wieku, płci i zainteresowań, a także usług przetwarzania danych na dużą i bardzo dużą skalę.  

 

Tożsamość raportowania – uzyskaj dostęp do danych modelowanych!

 

Google Analytics 4 określa trzy opcje tożsamości na potrzeby raportowania (przedstawione pod tym akapitem). Brzmi to skomplikowanie, ale przez tożsamość można tutaj rozumieć po prostu metodologię stosowaną do przedstawiania danych w raportach. W tej sekcji GA4, wybierając świadomie, również możesz wywalczyć dla siebie więcej danych. 

Zależnie od urządzenia – brany pod uwagę jest tylko identyfikator urządzenia, jeśli usługa rejestruje inne identyfikatory, są one ignorowane.

Obserwowane kategorie – w pierwszej kolejności brana pod uwagę jest funkcja User-ID, następnie Google Signals, a potem identyfikator użytkownika. Jeśli więc nie wdrożyłeś w swojej witrynie User-ID, Google Analytics rozpoznaje użytkownika dzięki Google Signals. Z kolei jeśli ta opcja jest niedostępna, GA4 korzysta z ID urządzenia.

Mieszana – tutaj sytuacja wygląda analogicznie jak w obserwowanych kategoriach, z tą różnicą, że oprócz funkcji User-ID, Google Signals i identyfikatora urządzenia pojawia się również opcja modelowania danych. Kiedy ta opcja będzie użyteczna i możliwa do zastosowania?

Wybór tej tożsamości raportowania jest słuszny, kiedy wdrażasz w swojej witrynie narzędzie do zarządzania zgodami użytkowników lub planujesz to zrobić w najbliższej przyszłości. Systemy consent management mają na celu egzekwowanie poszanowania prywatności użytkowników poprzez uruchamianie skryptów śledzących tylko w sytuacjach, kiedy użytkownicy wyrażają zgodę na stosowanie plików cookie. W związku z tym w danych pojawiają się liczne braki z uwagi na fakt, że część użytkowników nie zgadza się na wspomniane ciasteczka. Możesz uniknąć tego problemu, sięgając właśnie po dane modelowane. Jak to działa?

Modelowanie behawioralne oparte jest na systemach uczących się, aby przewidywać zachowania użytkowników odrzucających pliki cookie na podstawie zachowań podobnych użytkowników, którzy z kolei wyrażają zgodę na śledzenie. Aby uzyskać dostęp do takich danych nie wystarczy jedynie wybór mieszanej tożsamości raportowania w panelu administracyjnym GA4. Należy jeszcze poprawnie zintegrować system do zarządzania zgodami w Twojej witrynie z Google Consent Mode. Rozwiązanie to dostarcza GA4 między innymi informacje o stanie zgód i umożliwia przesyłanie bezcookiesowych pingów związanych z wizytami, podczas których nie wyrażono zgody na śledzenie. Na tych informacjach z kolei bazują systemy uczące się.

 

Key Takeaways i rada od specjalisty

 

Zakładanie usługi GA4 – zadanie z pozoru szybkie i łatwe może okazać się nie do końca poprawnie wykonane. Pamiętaj o tym, aby podczas ustawiania nie polegać tylko i wyłącznie na domyślnie zaznaczonych opcjach, a szczególnie zadbać o:

  • implementację i przesyłanie User-ID,
  • uruchomienie Google Signals,
  • wydłużenie czasu przechowywania zbieranych danych,
  • posiadanie/wdrożenie systemu do zarządzania zgodami użytkowników i zintegrowanie go z Google Consent Mode,
  • wybranie mieszanej tożsamości raportowania.

 

Pozwoli to Tobie wykorzystać w pełni potencjał GA4 i zyskać możliwie największą ilość i dokładność danych o Twoich odbiorcach. Warto wspomnieć, że pojawienie się danych modelowanych i informacji z Google Signals w raportach jest uwarunkowane nie tylko wymogiem dodatkowych wdrożeń poza panelem GA4, ale także spełnieniem pewnych wytycznych. 

Dla przykładu – aby dane z Google Signals zostały uwzględnione w raportach potrzebujesz wśród swoich odbiorców średnio 500 zalogowanych w Google użytkowników dziennie. Dla uruchomienia się behawioralnego modelowania danych usługa musi rejestrować co najmniej 1 000 wyrażonych przez użytkowników zgód na pliki cookie przez minimum 7 dni i taką samą liczbę odmów. 

Jeśli masz na swojej stronie mniejszy ruch, nie zrażaj się i mimo wszystko postaw na zaawansowane wdrożenie GA4. Z pewnością myślisz perspektywicznie i dążysz do rozwoju swojej marki, a co za tym idzie do nieustannego poszerzenia jej zasięgu. Nie czekaj – skonfiguruj poprawnie GA4 już dziś! Jeśli potrzebujesz wsparcia, jesteśmy tutaj dla Ciebie.

O AUTORCE

Katarzyna Góraj

Senior Digital Analyst​

Pierwsze kroki na ścieżce zawodowej stawiała w social listeningu, po czym doszczętnie przepadła w świecie badań. W Yetiz zajmuje się analityką, ale i prowadzeniem kampanii PPC. Prywatnie jest uzależniona od górskich wędrówek i nie wyobraża sobie życia bez wokalu Freddiego Mercurego.

Dowiedz się więcej