UX writing — czym jest i jakie ma znaczenie?

Użytkownik podczas zetknięcia z produktem, ma do czynienia z czymś znacznie więcej niż szatą graficzną strony, czy aplikacji. Oprócz układu elementów na stronie oraz elementów graficznych styka się także z treściami tekstowymi. To, jak są skonstruowane, wpływa na odbiór produktu oraz to, czy użytkownik bez trudu zrozumie przekaz i będzie umiał z niego korzystać. Przyjrzyjmy się zatem, w jaki sposób treści mogą podnieść lub pogorszyć doświadczenie użytkownika.

Czym jest UX writing?

Najkrócej mówiąc, jest to projektowanie treści na potrzeby produktów cyfrowych — aplikacji, stron internetowych, czy systemów CRM. W procesie ich tworzenia istotne jest właśnie skracanie i konkretyzacja wypowiedzi, aby w jak najmniejszej liczbie słów przekazać najważniejsze informacje. Po co? Żeby użytkownik dostał to, po co przyszedł na tacy, bez zbędnego wysiłku intelektualnego i tracenia czasu na analizę wypowiedzi.

To nie tylko odpowiednio skrojone akapity w dłuższych wypowiedziach, ale także — lub głównie — hasła i slogany, nazwy kategorii, a nawet pojedyncze słowa na przyciskach CTA, etykietach, czy podpowiedziach.

Czym różni się od copywritingu?

Oba typy treści mają odmienne cele. Teksty pisane przez copywriterów to głównie materiały marketingowe lub informacyjne, których celem jest zaangażowanie odbiorcy i wpłynięcie na jego decyzje zakupowe. Pełni również ważną rolę w pozycjonowaniu strony.

UX writer tworzy treści, których zadaniem jest przeprowadzenie użytkownika przez interfejs strony lub produktu w intuicyjny sposób. Użytkownik nie powinien się zastanawiać dokąd przejdzie po kliknięciu na dany przycisk lub zakładkę. Treści muszą w jasny sposób przekazywać informację i być zrozumiałe dla każdego, kto korzysta z danego produktu cyfrowego.

Nie tylko etykiety i przyciski

Postawienie wyraźnej granicy między UX writingiem i copywritingiem nie jest wcale takie łatwe, jak mogłoby się wydawać. W całym tworzeniu treści nie możemy zapomnieć o tzw. microcopy, czyli wszystkich wspominanych wcześniej hasłach, etykietach ale również nieco bardziej rozbudowanych wypowiedziach. Możemy do nich zaliczyć m.in. krótkie opisy przy podglądach produktów, czy teksty na sliderach lub nawet podpisy pod zdjęciami.

Cechy dobrego UX writingu

Prosty język i konkretyzacja wypowiedzi. To chyba kluczowe cechy tego typu contentu. Unikamy tu fachowej terminologii, która jest zrozumiała dla wąskiego grona odbiorców, a zamiast tego stosujemy język zrozumiały dla zwykłego Kowalskiego.

UX writing

Konkretyzacja wypowiedzi to z kolei zabieg skracania treści, aby przekazywała najważniejszy komunikat. To wyciąganie esencji z tekstu i zamykanie jej w 1-2 zdaniach. Na załączonym obrazku możemy zobaczyć, jak podeszło do tego PZU, które w opisie podglądu produktu, zawarło samo „mięso”. Czysty, jasny przekaz tego, czego możemy oczekiwać po danym produkcie, bez zbędnych, rozbudowanych wypowiedzi.

Gdzie wykorzystać UX writing?

Niemalże wszędzie. Wszelkiego rodzaju produkty cyfrowe — strony, aplikacje, e-commerce’y, systemy CRM itd. potrzebują przemyślanego microcopy, etykiet i CTA, by spełniać swoją rolę. Wszelkiego rodzaju blogi, czy strony typowo wizerunkowe ( 'O nas’ na stronie firmy, czy zakładka CSR) także z tego korzystają, chociaż niekoniecznie do samej treści wpisów, ale do oznaczeń kategorii, nagłówków, podglądów i różnej maści przycisków.

Warto przyjrzeć się tekstom, na własnej stronie i zastanowić się, czy coś można napisać krócej, prościej, w przyjaźniejszy dla odbiorcy sposób. Przeprowadzenie audytu treści to także dobry sposób na znalezienie obszarów, których zmiana może wpłynąć korzystnie na realizację celów przez nasz produkt. Zmiana samego copy na stronie może w krótkim czasie przynieść zauważalne efekty, przy stosunkowo niewielkim koszcie.