Home

Blog

Zarządzanie zgodami w witrynie, czyli Google Consent Mode – jego wdrożenie to już konieczność!

Zarządzanie zgodami w witrynie, czyli Google Consent Mode – jego wdrożenie to już konieczność!

Większość właścicieli stron internetowych traktuje ten temat tak, jakby go nie było… a to jedna z najważniejszych kwestii 2023 roku w marketingu! Ochrona prywatności użytkowników w witrynach internetowych to coś, czym warto zająć się jak najszybciej! Dowiedz się, dlaczego wdrożenie Google Consent Mode jest koniecznością.
Google Consent Mode

Większość właścicieli stron internetowych traktuje ten temat tak, jakby go nie było… a to jedna z najważniejszych kwestii 2023 roku w marketingu! Ochrona prywatności użytkowników w witrynach internetowych to coś, czym warto zająć się jak najszybciej! Dowiedz się, dlaczego wdrożenie Google Consent Mode jest koniecznością.

Dlaczego każdy właściciel strony internetowej powinien jak najszybciej wdrożyć tryb zgody Google?

Istnieje kilka powodów, dla których tak ważne jest, aby właściciele stron internetowych jak najszybciej wdrożyli tryb zgody (ang. consent mode) Google:

  • Zgodność z prawem: w wielu krajach, w tym w Polsce, właściciele witryn, przed zebraniem i przetworzeniem  danych o użytkownikach, są prawnie zobowiązani do uzyskania od nich zgody. Jeśli właściciel witryny nie korzysta z Google Consent Mode do uzyskania zgody użytkownika, może naruszać te przepisy i w rezultacie ponieść odpowiedzialność prawną.
  • Kwestie reklamowe: brak Google Consent Mode może spowodować wyłączenie lub limitowanie wyświetlania reklam dla konta połączonego ze stroną! Brak możliwości prowadzenia kampanii reklamowych kierujących na stronę oznacza często ogromne straty przy pozyskiwaniu leadów lub sprzedaży. Google już teraz formalnie tego wymaga, więc kwestią czasu jest szersze egzekwowanie powyższych przepisów.
  • Doświadczenie użytkownika: jeśli właściciel witryny nie korzysta z Google Consent Mode do uzyskania zgody, może to negatywnie wpłynąć na doświadczenie użytkownika. Co za tym idzie – użytkownicy, którzy nie wyrażą zgody na wykorzystanie ich danych, mogą zobaczyć reklamy, które nie są związane z ich zainteresowaniami lub nie są spersonalizowane pod kątem ich preferencji. To może doprowadzić do opuszczenia strony przez odwiedzających, a nawet do podzielenia się negatywnym doświadczeniem na temat serwisu np. w mediach społecznościowych. 
  • Zaufanie użytkowników: wdrażając tryb zgody Google, właściciele witryn mogą zademonstrować swoje zaangażowanie w ochronę prywatności i pokazać w ten sposób użytkownikom, że szanują ich prawa. Może to pomóc w budowaniu zaufania w oczach użytkowników i prowadzić do wyższego poziomu zaangażowania i lojalności.

RODO 

Wszystko zaczęło się od Unii Europejskiej, która w 2018 roku wprowadziła rozporządzenie o ochronie danych (GDPR), w Polsce znane jako RODO. W konsekwencji firmy zaczęły wdrażać szereg zmian, mających na celu ochronę prywatności użytkowników i nie ominęło to właścicieli witryn internetowych, zarządzających m.in. plikami cookie.

Pliki cookie

Pliki cookie to małe ilości danych, które są przechowywane na urządzeniu użytkownika, gdy odwiedza on stronę internetową. Są one często wykorzystywane do zapamiętywania informacji, takich jak preferencje użytkownika czy historia działań na stronie internetowej, w celu zapewnienia bardziej spersonalizowanego i wygodnego doświadczenia dla „surfujących” po sieci. 

Znaczna część osób obawia się jednak o swoją prywatność i możliwość wykorzystania śledzących plików cookie, które mogą nie być w pełni przejrzyste dla użytkownika. W związku z tym w wielu krajach obowiązują przepisy wymagające od stron internetowych uzyskania zgody użytkowników przed zapisaniem plików cookie na ich urządzeniach. W Europie jest to rozporządzenie o ochronie danych (GDPR – General Data Protection Regulation), w Polsce znane jako RODO (Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych).

Tryb uzyskiwania zgody (ang. consent mode)

Tryb uzyskiwania zgody to proces, w którym strona internetowa uzyskuje od osoby odwiedzającej stronę www zgodę na przechowywanie plików cookie na aktualnie używanym urządzeniu. Zazwyczaj odbywa się to za pomocą banera lub wyskakującego okienka, które pojawia się, gdy odwiedzający po raz pierwszy wchodzi na stronę internetową. Baner lub okienko zwykle wyjaśnia, czym są pliki cookie i jak będą wykorzystywane, a także daje możliwość ustawienia swoich indywidualnych preferencji.

W ostatnich latach powstało wiele narzędzi do zarządzania banerami, okienkami, zgodami. Więcej na ten temat możesz przeczytać w artykule naszej analityczki Katarzyny Góraj, która specjalizuje się m.in. w cookie consent management. Cookie Consent Management – Jak zrobić to dobrze.

Wdrażanie trybu zgody Google samodzielnie może wydawać się tańszą opcją, przynajmniej na początku. Nie jest to jednak łatwe zagadnienie, a biorąc pod uwagę konsekwencje związane z brakiem lub błędnym działaniem trybu zgody (kwestie prawne, możliwości reklamowe, utrata zaufania wśród klientów czy wpływ na dokładność danych) warto zlecić wdrożenie specjalistom.

Dlaczego?

  • Doświadczenie: agencje, które specjalizują się we wdrażaniu Google Consent Mode mają głębokie zrozumienie, jak działa tryb zgody i jak go skutecznie skonfigurować. Może to pomóc w zapewnieniu, że wdrożenie jest udane i że zgoda użytkownika jest uzyskiwana w sposób zgodny z przepisami i regulacjami dotyczącymi ochrony danych.
  • Czas i zasoby: wdrożenie trybu zgody Google może być czasochłonne i wymagające zasobów, zwłaszcza w przypadku witryn, które korzystają z wielu interfejsów API i usług Google. Zatrudniając agencję, właściciele witryn mogą oszczędzić czas i zasoby, aby skupić się na innych aspektach swojej działalności.
  • Profesjonalne wsparcie: agencje doświadczone we wdrażaniu trybu zgody Google mogą zapewnić profesjonalne wsparcie i wskazówki w całym procesie. Jest to szczególnie cenne dla właścicieli witryn, którzy są nowi w świecie online lub którzy mają pytania, czy potrzebują „skrzydłowego”.
  • Indywidualne podejście: agencje mogą współpracować z właścicielami stron internetowych, aby dostosować wdrożenie trybu zgody Google do ich konkretnych potrzeb i celów. Da Ci to poczucie pewności, że funkcja jest używana w sposób najbardziej efektywny dla witryny i jej odbiorców.
  • Bieżące wsparcie: agencje mogą również zapewnić bieżące wsparcie dla Google Consent Mode, aby zapewnić, że funkcja nadal działa skutecznie, a zgody użytkowników są uzyskiwane konsekwentnie. Pomoże to zminimalizować ryzyko pojawienia się problemów technicznych lub kwestii zgodności.

Key takeaways

  • Google Consent Mode po raz pierwszy uruchomiono we wrześniu 2020 roku, aby pomóc właścicielom stron internetowych poradzić sobie z wyzwaniami związanymi z zarządzaniem zgodą (RODO, GDPR czy CCPA).  
  • Narzędzie umożliwia dostosowanie działania tagów (skryptów przesyłających dane ze strony) względem wyrażanych przez użytkowników zgód. 
  • Wdrożenie Google Consent Mode jest koniecznością, wynikającą z przepisów prawa.
  • Google już teraz formalnie wymaga takiego wdrożenia – to tylko kwestia czasu, zanim będzie je egzekwował na szeroką skalę.
  • Brak Google Consent Mode oznacza szereg poważnych konsekwencji: nie tylko prawnych, ale także np. reklamowych (Twoje reklamy mogą nie być wyświetlane, jeśli będą kierować na witrynę bez wdrożonego trybu zgód!).

Newsletter

Bądź na bieżąco

Raz w miesiącu dostaniesz od nas podsumowanie eksperckich artykułów i najciekawszych marketingowych trendów.



    Michał Kosałka

    O AUTORZE

    Michał Kosałka
    Marketing Automation Team Leader
    Dowiedz się więcej
    Najnowsze z bloga