Brand building

Brand building to proces budowania marki, czyli tworzenia unikalnej tożsamości i pozytywnego wizerunku brandu w oczach klientów. Polega na strategicznym kreowaniu wartości, emocji i rozpoznawalności, co przyciąga lojalnych klientów oraz wyróżnia markę na rynku. 

Wiarygodność i zaufanie

Silna marka buduje zaufanie wśród klientów – popularne brandy, kojarzone z wysoką jakością, doskonałym doświadczeniem klienta czy niezawodnością, są wybierane chętniej i częściej.

Wprowadzenie nowych produktów

Dobrze rozpoznawalne na rynku marki łatwiej wprowadzają nowe produkty – klienci ufają marce, co przekłada się także na zaufanie do nowości w ofercie.

Klienci mniej wrażliwi cenowo

Silna marka może pozwolić sobie na wyższe ceny produktów i usług – klienci są w stanie zapłacić więcej za produkt znanego, zaufanego brandu.

Lepsza pozycja negocjacyjna

Firmy, które mają silne marki, mają także silniejszą i ugruntowaną pozycję negocjacyjną przy zawieraniu umów z dostawcami i partnerami.

Lojalność klientów

Silne marki mają lojalnych klientów – zaufanie, pozytywne doświadczenia i skojarzenia wpływają na ponowny wybór ich produktów lub usług.

Ochrona przed konkurencją

Unikalna i rozpoznawalna marka może stanowić barierę dla konkurencji, próbującej wejść na ten sam rynek – stworzenie równie silnej marki wymaga czasu, wysiłku i zasobów. 



Dlaczego procesy brand buildingowe
są tak ważne?

Istota procesu

1

Chwilowe wzrosty sprzedaży (działania sales activation) wypadają korzystniej jedynie w perspektywie krótkoterminowej. W dłuższej perspektywie to działania brand buildingowe przekładają się na lepsze efekty i realny wzrost sprzedaży. 

2

Wizerunek to największy kapitał marki – nawet najlepszy produkt czy usługa nie obronią się, jeśli marka nie będzie miała pozytywnego wizerunku. Nadanie marce konkretnego charakteru i wartości pozwala na to, aby konsument się z nią utożsamił, nawiązał relację i zbudował zaufanie, a w konsekwencji stał się lojalnym klientem. 

3

Badania z zakresu psychologii poznawczej pokazują, że kupujemy w dużej mierze emocjonalnie (jedynie racjonalizując swoje wybory). Marka powinna więc wywoływać w odbiorcy konkretne wrażenia i odczucia, aby zachęcić go do nawiązania relacji, a w konsekwencji także zakupu. 

4

Dzisiejsi konsumenci oczekują od marek autentyczności, która wyraża się m.in. w tym, jak marka wpływa na społeczeństwo oraz tym, że osoby stojące za firmą zabierają głos w ważnych sprawach. Prowadzenie wyłącznie działań sprzedażowych to za mało, bo nie odpowiada na te potrzeby. 

Czym jest brand building?

Brand building

Brand building to długofalowy i planowy proces, którego celem jest rozwijanie marki w sposób, który zyskuje zaufanie i sympatię klientów. Obejmuje wiele elementów, które tworzą spójną i rozpoznawalną markę, chętnie wybieraną przez konsumentów. 

Brand building w kilku słowach to:

Obszary realizowane
w ramach brand buildingu

Brand identity & personality

To sposób, w jaki marka chce być postrzegana na rynku. Obejmuje wszystkie wizualne elementy marki (takie jak logo, kolorystyka, design, key visual), które ułatwiają jej identyfikację i zapamiętanie oraz osobowość marki, czyli jej wartości, charakter i odpowiednie skojarzenia. Działania te są poprzedzone researchem, żeby zyskać wiedzę dotyczącą rynku, branży i grupy docelowej.

Brand Image

To obraz marki widziany z perspektywy jej klientów. Pracując nad brand image, weryfikujemy pożądany odbiór marki z rzeczywistą percepcją na rynku. Badamy, jak postrzegana jest nazwa i identyfikacja wizualna, z czym kojarzy się marka i jakie opinie o niej mają konsumenci. Wiedza ta pozwala na wprowadzenie działań naprawczych (w przypadku rozbieżności) lub wzmacniających wizerunek. 

Brand loyalty

Brand loyalty to obszar związany z budowaniem przywiązania do marki. Żeby realnie skalować biznes, oprócz pozyskiwania nowych klientów należy zadbać również o lojalizację obecnych – badając i odpowiadając na ich potrzeby, zapewniając odpowiednie doświadczenia oraz oferując programy lojalnościowe.

Zadaj pytanie ekspertowi 

Katarzyna Stasiewicz,
Strategy Planner & Brand Manager

Strateg marketingowy i historyk sztuki. W Yetizie odpowiada za formułowanie strategii, ewaluacje i przygotowanie koncepcji kreatywnych. Prywatnie miłośniczka sztuki i reportażu.

Wiedza z bloga

Brand building

Umysł klienta na celowniku. Do czego przyda Ci się neuromarketing? 

Jeśli prowadzisz firmę, prawdopodobnie inwestujesz spore sumy w przekonywanie klientów do wartości swoich produktów i usług. Wykorzystujesz racjonalne argumenty, informujesz o zaletach produktów, prowadzisz działania edukacyjne. Ale co w przypadku, jeśli większość decyzji, zwłaszcza tych związanych z zakupami, konsumenci podejmują nieświadomie? Przedmiotem badań i rozważań neuromarketingowych jest właśnie proces podejmowania decyzji. Warto odkryć, jakie mechanizmy kierują wyborami Twoich klientów oraz co zyskasz, świadomie wykorzystując tę wiedzę.

Czytaj więcej »
Jak hiperpersonalizacja zmieni Twój e-commerce i relacje z klientami
Anywhere Commerce

Jak hiperpersonalizacja zmieni Twój e-commerce i relacje z klientami?

W dobie wszechobecnego kryzysu, zachowania konsumentów w świecie online stały się bardziej rozważne i złożone. Fakt ten nie umyka uwadze właścicieli e-commerce’ów. Być może Ty także zauważyłeś, że ścieżki zakupowe użytkowników Twojego sklepu znacznie się wydłużyły. Zastanawiasz się, jak uzyskać przewagę i utrzymywać lojalność klientów w obecnych warunkach?

Czytaj więcej »