Brand building
Brand building to proces budowania marki, czyli tworzenia unikalnej tożsamości i pozytywnego wizerunku brandu w oczach klientów. Polega na strategicznym kreowaniu wartości, emocji i rozpoznawalności, co przyciąga lojalnych klientów oraz wyróżnia markę na rynku.
![](https://yetiz.pl/wp-content/uploads/2023/10/11.png)
Wiarygodność i zaufanie
Silna marka buduje zaufanie wśród klientów – popularne brandy, kojarzone z wysoką jakością, doskonałym doświadczeniem klienta czy niezawodnością, są wybierane chętniej i częściej.
Wprowadzenie nowych produktów
Dobrze rozpoznawalne na rynku marki łatwiej wprowadzają nowe produkty – klienci ufają marce, co przekłada się także na zaufanie do nowości w ofercie.
Klienci mniej wrażliwi cenowo
Silna marka może pozwolić sobie na wyższe ceny produktów i usług – klienci są w stanie zapłacić więcej za produkt znanego, zaufanego brandu.
Lepsza pozycja negocjacyjna
Firmy, które mają silne marki, mają także silniejszą i ugruntowaną pozycję negocjacyjną przy zawieraniu umów z dostawcami i partnerami.
Lojalność klientów
Silne marki mają lojalnych klientów – zaufanie, pozytywne doświadczenia i skojarzenia wpływają na ponowny wybór ich produktów lub usług.
Ochrona przed konkurencją
Unikalna i rozpoznawalna marka może stanowić barierę dla konkurencji, próbującej wejść na ten sam rynek – stworzenie równie silnej marki wymaga czasu, wysiłku i zasobów.
Dlaczego procesy brand buildingowe są tak ważne?
1
Chwilowe wzrosty sprzedaży (działania sales activation) wypadają korzystniej jedynie w perspektywie krótkoterminowej. W dłuższej perspektywie to działania brand buildingowe przekładają się na lepsze efekty i realny wzrost sprzedaży.
2
Wizerunek to największy kapitał marki – nawet najlepszy produkt czy usługa nie obronią się, jeśli marka nie będzie miała pozytywnego wizerunku. Nadanie marce konkretnego charakteru i wartości pozwala na to, aby konsument się z nią utożsamił, nawiązał relację i zbudował zaufanie, a w konsekwencji stał się lojalnym klientem.
3
Badania z zakresu psychologii poznawczej pokazują, że kupujemy w dużej mierze emocjonalnie (jedynie racjonalizując swoje wybory). Marka powinna więc wywoływać w odbiorcy konkretne wrażenia i odczucia, aby zachęcić go do nawiązania relacji, a w konsekwencji także zakupu.
4
Dzisiejsi konsumenci oczekują od marek autentyczności, która wyraża się m.in. w tym, jak marka wpływa na społeczeństwo oraz tym, że osoby stojące za firmą zabierają głos w ważnych sprawach. Prowadzenie wyłącznie działań sprzedażowych to za mało, bo nie odpowiada na te potrzeby.
Brand building
Brand building to długofalowy i planowy proces, którego celem jest rozwijanie marki w sposób, który zyskuje zaufanie i sympatię klientów. Obejmuje wiele elementów, które tworzą spójną i rozpoznawalną markę, chętnie wybieraną przez konsumentów.
Brand building w kilku słowach to:
- budowanie spójnego, zapamiętywalnego wizerunku we wszystkich kanałach - zarówno online, jak i offline,
- określenie wartości i celów marki, które pozwalają na wypracowanie jej unikalnego charakteru, odróżniającego ją od konkurencji,
- identyfikacja wizualna, czyli zbiór elementów pozwalających na szybką identyfikację marki, budujące pożądane skojarzenia i emocje,
- nadanie marce cech, które pozwolą konsumentowi na utożsamienie się z nią, nawiązanie relacji i zbudowanie zaufania,
- tworzenie pozytywnych doświadczeń w każdym punkcie styku klienta z marką,
- wprowadzenie nowych produktów lub usług, które spełniają zmieniające się potrzeby klientów, pokazując zaangażowanie w rozwój i doskonalenie oferty,
- budowanie lojalności i zaangażowania poprzez interesujące doświadczenia i dedykowane programy lojalnościowe, pozwalające na utrzymanie klientów blisko marki,
- monitorowanie i dostosowywanie działań, czyli śledzenie reakcji klientów, analiza wyników działań i odpowiadanie na ich potrzeby i oczekiwania.
Obszary realizowane
w ramach brand buildingu
Brand identity & personality
To sposób, w jaki marka chce być postrzegana na rynku. Obejmuje wszystkie wizualne elementy marki (takie jak logo, kolorystyka, design, key visual), które ułatwiają jej identyfikację i zapamiętanie oraz osobowość marki, czyli jej wartości, charakter i odpowiednie skojarzenia. Działania te są poprzedzone researchem, żeby zyskać wiedzę dotyczącą rynku, branży i grupy docelowej.
Brand Image
To obraz marki widziany z perspektywy jej klientów. Pracując nad brand image, weryfikujemy pożądany odbiór marki z rzeczywistą percepcją na rynku. Badamy, jak postrzegana jest nazwa i identyfikacja wizualna, z czym kojarzy się marka i jakie opinie o niej mają konsumenci. Wiedza ta pozwala na wprowadzenie działań naprawczych (w przypadku rozbieżności) lub wzmacniających wizerunek.
Brand loyalty
Brand loyalty to obszar związany z budowaniem przywiązania do marki. Żeby realnie skalować biznes, oprócz pozyskiwania nowych klientów należy zadbać również o lojalizację obecnych – badając i odpowiadając na ich potrzeby, zapewniając odpowiednie doświadczenia oraz oferując programy lojalnościowe.
![](https://yetiz.pl/wp-content/uploads/2023/10/16.png)
![](https://yetiz.pl/wp-content/uploads/2023/10/Yetiz-2.jpg)
Zadaj pytanie ekspertowi
Katarzyna Stasiewicz,
Strategy Planner & Brand Manager
Strateg marketingowy i historyk sztuki. W Yetizie odpowiada za formułowanie strategii, ewaluacje i przygotowanie koncepcji kreatywnych. Prywatnie miłośniczka sztuki i reportażu.
Wiedza z bloga
![](https://yetiz.pl/wp-content/uploads/2024/07/Branding-zaczyna-sie-od-nazwy-300x198.png)
Branding zaczyna się od nazwy. Opanuj sztukę budowania silnej marki.
Czy w świecie biznesu jedno słowo może zdziałać cuda? Tak – tym słowem jest nazwa. Nazwa marki, produktu czy nawet linii produktów jest jednym z kluczowych elementów brandingu. Rozpoczynasz lub planujesz proces brand buildingu? Naming będzie jednym z pierwszych kamieni milowych na Twojej drodze. To coś więcej, niż tylko wybór słów. To początek opowieści o Twojej marce. To pierwszy krok do stworzenia czegoś, co nie tylko brzmi dobrze, ale też oddaje istotę Twojego biznesu. Jak więc podejść do tego wyzwania?
![](https://yetiz.pl/wp-content/uploads/2024/05/Odpowiedzialnosc-za-slowa-czyli-inkluzywnosc-w-komunikacji-marki-2-300x198.png)
Odpowiedzialność za słowa, czyli inkluzywność w komunikacji marki
Coraz więcej firm zaczyna zdawać sobie sprawę ze swojej odpowiedzialności za tworzenie inkludującego i równego środowiska biznesowego. Rozwój tego światopoglądu pociągnął za sobą także nowy „trend” – stosowania języka inkluzywnego w komunikacji marek. To pojęcie zyskuje na znaczeniu, stając się nie tylko modą, ale być może również koniecznością w biznesie i marketingu. Dowiedz się, co dokładnie oznacza ten termin i dlaczego warto, aby również Twoja firma zaczęła stosować język inkluzywny w kontakcie z klientami i pracownikami.