„Promuj post” – czym jest i jakie możliwości daje?
Jeśli chcesz, żeby Twój fanpage spełniał swoją rolę, a treści aktywizowały Twoich odbiorców – same działania organiczne nie wystarczą. Tworząc społeczność wokół marki, nie unikniesz wprowadzenia działań płatnych. I tutaj Meta podsuwa Ci bardzo proste rozwiązanie. Szybkie kliknięcie „Promuj post” pod treścią, którą możesz wypromować i pokazać szerszemu gronu odbiorców. Bez wątpienia jest to najszybsza i mniej skomplikowana opcja, ale jak to jest w praktyce?
Możliwości, które daje „Promuj post”:
- Podstawową zaletą jest prosta obsługa! Po kliknięciu przycisku pod postem wszystkie optymalizacje ustawia się dosłownie na jednej karcie, w której pokazane są wszystkie kroki. Możesz wybrać wezwanie do działania (czyli CTA dla konkretnego posta), np. „Kup teraz” lub „Obejrzyj więcej”. Masz możliwość określenia budżetu, czasu trwania kampanii oraz wybrać, gdzie reklama będzie się wyświetlała. Nie ma natomiast możliwości zaplanowania jej na przyszłość, co oznacza, że zacznie się wyświetlać od razu po jej opublikowaniu.
- Oczywiście przy „Promuj post” możesz też wybrać cel reklamowy i grupę odbiorczą. Rozwinę te dwa wątki, bo istnieją tu pewne różnice w porównaniu z Menedżerem reklam. W przypadku celu reklamowego system automatycznie proponuje, że sam wybierze odpowiedni w zależności od tego, jak są skonfigurowane ustawienia. Nie warto „łapać się” na tę opcję – lepiej samodzielnie określić, co chcesz osiągnąć. Ustawiając reklamę za pomocą buttona „Promuj post” możesz wybrać jeden z poniższych celów: 
Różnią się one od tych dostępnych w Menedżerze reklam i patrząc obiektywnie, dają mniej możliwości (zob. dalszą część artykułu).
- Targetowanie w tej opcji obecnie jest już mniej ograniczone niż kiedyś. Poza tym, że masz możliwość standardowego dobierania grup odbiorców po zainteresowaniach, wieku czy płci, możesz wybierać także spośród zapisanych grup niestandardowych i podobnych odbiorców, ale tylko w przypadku, jeśli takie grupy są utworzone wcześniej w Menedżerze reklam. Zatem jeśli na koncie nie były prowadzone bardziej zaawansowane działania i nie posiadasz w zasobach utworzonych przez siebie wspomnianych wyżej grup, to pozostaje Ci tylko możliwość bardziej ogólnego docierania do odbiorców.
- Tworząc kampanię przez klik w „Promuj post”, zyskujesz dostęp wyłącznie do ograniczonych statystyk. Dlaczego? Ponieważ panel dostępny na fanpage’u pokazuje znacznie mniej danych. To głównie zasięg, liczba podjętych akcji i koszt za konkretne działanie, czyli tak, jak niżej: 
Menedżer reklam – dlaczego warto z niego korzystać?
Menedżer reklam jest bardziej zaawansowaną opcją tworzenia kampanii od Mety. Przede wszystkim jest to zupełnie odrębny panel podzielony na trzy sekcje (Kampanie, Zestawy reklam i Reklamy). Na każdym etapie tworzenia kampanii należy konfigurować określone opcje w każdej z zakładek. Są one bardziej rozbudowane i mają wiele dodatkowych elementów, które sprawiają, że kampanie są jeszcze lepiej zoptymalizowane.
Możliwości Menedżera reklam:
- Menedżer reklam jest bardziej skomplikowany niż tradycyjne promowanie postów, ale też daje dużo więcej możliwości. Po pierwsze, po rozpoczęciu konfiguracji możesz wybrać, czy chcesz wydawać budżet w systemie całościowym czy dziennym. Budżet całościowy zostanie rozłożony optymalnie przez system reklamowy na cały czas trwania kampanii, natomiast budżet dzienny pozwoli systemowi wydawać tylko określoną kwotę na dobę. Kolejną różnicą jest możliwość ustawienia daty startu kampanii – możesz zaplanować kampanię i jej późniejsze uruchomienie. Jeśli chodzi o kwestię wyboru miejsc docelowych wyświetlania kampanii, oba panele umożliwiają bardzo podobne ustawienia.
- Warto przyjrzeć się różnicom w celach reklamowych. W przypadku Menedżera reklam są one bardziej konkretne: Rozpoznawalność, Ruch, Aktywność, Kontakty, Promocja aplikacji, Sprzedaż. Wiele z nich nie jest dostępnych w przypadku „promowania przez przycisk”. Przede wszystkim tylko w Menedżerze reklam kampania sprzedażowa będzie prawidłowo zoptymalizowana, co wynika z konkretnego celu Sprzedaż. Pamiętaj o tym, że cel kampanii determinuje jej wyniki.
- W przypadku Menedżera reklam możliwość targetowania jest bardziej zaawansowana. Tworząc grupy odbiorców masz możliwość skorzystania np. z danych dostępnych dzięki pikselowi wgranemu na stronę internetową i utworzenia grup remarketingowych, ale też tzw. lookalike’ów, czyli grup podobnych odbiorców.
- Menedżer reklam = dokładne dane. W przypadku panelu reklamowego ilość wskaźników jest ogromna. Zdarza się, że duża część z nich nie jest w ogóle wykorzystywana w codziennej optymalizacji działań. Tworząc kampanię za pomocą tego narzędzia, będziesz mieć możliwość określenia interesujących Cię wskaźników pod konkretne cele reklamowe, a nawet stworzenia własnych
Co wypada lepiej, czyli porównanie
Poniżej znajdziesz zestawienie dwóch metod reklamowania w Meta – pomoże Ci ocenić, która z nich najlepiej odpowiada potrzebom Twojego biznesu. 
Czy już widzisz, co będzie najlepsze dla Ciebie? Jako specjalista z tej dziedziny bez zastanowienia podpowiem Ci, że w większości przypadków lepiej sprawdzi się Menedżer reklam. Jednak jeśli nie planujesz bardziej zaawansowanych działań lub nie masz tak dużej wiedzy, to wystarczy Ci uproszczona wersja reklamowania. Warto jednak patrzeć perspektywicznie i zapoznać się również z Menedżerem reklam – chociażby po to, aby porównać możliwości, które dają te narzędzia.
Key Takeaways
- Zdefiniuj swoje cele. Tylko wtedy dowiesz się, które narzędzie będzie dla Ciebie odpowiednie. Jeśli cele są bardziej zaawansowane, pomyśl o Menedżerze reklam.
- Określ, do kogo chcesz targetować swoje reklamy i czy wystarczą Ci do tego podstawowe opcje. Chcesz używać grup remarketingowych i lookalike’ów? Skieruj się w stronę Menedżera reklam.
- Jeśli chcesz planować swoje kampanie, odpowiedzią jest również Menedżer reklam – tylko on daje taką możliwość.
- Kwestia statystyk kampanii jest bardzo istotna. Dzięki wskaźnikom możesz wyciągać wnioski i właściwie optymalizować kampanie. Możliwość analizowania dużej ilości danych daje Menedżer reklam.