Social media oparte o zdjęcia – co warto wi(e)dzieć

15 czerwca, 2020

W ramach Przewodnika Po Social Media w Polsce dla IAB nasza koleżanka z zespołu miała przyjemność współtworzyć bardzo szczegółową analizę portali, które opierają się na zdjęciach. Mowa o najpopularniejszym lnstagramie oraz jego rówieśniku – Pintereście, oba te portale są na rynku już od 10 lat. Co warto wiedzieć na ich temat i jak mogą przysłużyć się nam w biznesie? Przyjrzymy się im bliżej i po krótce przytoczymy najważniejsze informacje.

Spis treści

Instagram — garść najważniejszych informacji

Nazwa to połączenie słów instant camera i telegram. Twórcy Instagrama zaoferowali użytkownikom proste narzędzie, które pozwalało nie tylko dzielić się zdjęciami i krótkimi filmami ze znajomymi, lecz także stworzyć serwis społecznościowy z osobami z różnych stron świata. Zainteresowanie było na tyle duże, że w ciągu 2 lat od premiery Instagram miał już ponad 100 milionów aktywnych użytkowników, a do grudnia 2014 niemal 300 mln. Instagram występuje w 33 wersjach językowych, a od 2012 roku należy FACEBOOKa.

Instagram służy przede wszystkim do dzielenia się zdjęciami i krótkimi nagraniami wideo. Wymaga korzystania ze smartfona, a użytkownicy mogą obserwować znajomych (prywatne profile), blogerów i marki (profile biznesowe), a także hasztagi, umieszczane przez użytkowników przy zdjęciach. Do obróbki materiałów można wykorzystać wbudowane filtry i dodatki pozwalające na modyfikację treści przed publikacją.

Interakcja na Instagramie zachodzi poprzez komentarze pod postami, wiadomości prywatne oraz polubienia postów. Szczególną cechą jest obecność hashtagów, czyli oznaczeń, które określają np. miejsce, czas, atmosferę czy emocje, z jakimi wiążemy publikowany materiał.

W odpowiedzi na potrzeby użytkowników, jak również rosnące znaczenie wideo relacji w mediach społecznościowych, Instagram w 2016 roku wprowadził Stories. W przeciwieństwie do większości materiałów publikowanych w  social media, użytkownicy bawią się formą, nie obawiają się “nieidealnych” ujęć. To sprawia, że materiały w Stories są ciekawsze, naturalne i chętnie konsumowane przez odbiorców.

Nowością, która ma pojawić się na platformie jest Instagram Shop, który jest bezpośrednio powiązany z Facebook Shops — nową usługą, wprowadzaną na razie jedynie w USA. Więcej na ten temat możesz przeczytać tu: Facebook Shops — co już wiemy?.

Pinterest — co trzeba wiedzieć?

Serwis internetowy, który jest ciekawym połączeniem medium społecznościowego, katalogu i wyszukiwarki treści. Powstał w 2010 roku i w 9 miesięcy zdobył 10 milionów użytkowników, czym zasłużył na miano najszybciej rozwijającej się witryny w historii internetu.

Pinterest to swoista wirtualna tablica korkowa, na której “przypina się” różne­ materiały (najczęściej zdjęcia). Użytkownik może skopiować wybrany element do swojego profilu (lub oznaczyć specjalną “pinezką”). Głównym założeniem jest publikowanie treści wizualnych (np. zdjęcia, wideo, GIF­y) i ich organizowanie tematyczne. Użytkownik może opublikować te elementy “polubić” je, skomentować lub przepiąć na swoją tablicę.

Do najpopularniejszych kategorii zaliczają się moda i uroda, podróże, kuchnia, wystrój wnętrz oraz wszystkie kategorie o wysokiej estetyką i jakości wizualnej. Użytkownicy zazwyczaj kolekcjonują zdjęcia, które są inspirujące, odwołują się do ich poczucia estetyki lub wartości, a także zwyczajnie odzwierciedlające ich zainteresowania.

Wg badań aż 85% kobiet w wieku 25­ – 54 lata wykorzystuje Pinteresta jako źródło inspiracji dla ważnych momentów — np.dekorowanie nowego domu (43%), wyjazd na wakacje (50%) albo planowanie imprez ­typu wesele lub urodziny.

Wierzchołek góry lodowej. Co jest głębiej?

Opisane wyżej cechy dwóch popularnych portali społecznościowych koncentrujących się na treściach wizualnych to jedynie skrót kilku z najważniejszych funkcji. Zarówno Instagram, jak i Pinterest mają dużo więcej do zaoferowania. Wiele z funkcjonalności skierowanych jest nie tylko do użytkownika, rozumianego jako odbiorcę treści, ale również do biznesu. O pełnym potencjale tych mediów społecznościowych możecie przeczytać w Przewodniku Po Social Media w Polsce 2019-2020 (Przewodnik Po Social Media w Polsce), który na potrzeby IAB współtworzyła nasza koleżanka z zespołu — Paulina Roszkowska, na której opracowaniu bazuje niniejszy tekst.

O autorze
Michał Sawicki

Najnowsze z bloga