Czym jest CPC, CTR, itp.? Czyli mały słownik popularnych skrótów

Czym jest CPC, CTR, itp.? Czyli mały słownik popularnych skrótów

Pracownicy agencji marketingowych przygotowując raporty z kampanii internetowych przeważnie używają specjalistycznych terminów i skrótów, które wydają się im na tyle oczywiste, że nie widzą potrzeby ich tłumaczenia. Częstym skutkiem tego typu działań jest wytrzeszcz oczu klientów i pytania o co w tym raporcie chodzi lub „Czym jest ten cały CPC?” . Dlatego też postanowiliśmy zebrać i wyjaśnić w jednym miejscu najważniejsze określenia.

Tak zwanym „must have” prawie wszystkich raportów jest pojęcie konwersja, czyli wykonanie pożądanego działania przez użytkownika strony internetowej. Może to być zakup, zostawienie danych kontaktowych lub np. przejście na stronę /kontakt. To co rozumiemy pod „konwersją” jest ustalane indywidualnie.

Istotne są też modele rozliczeń kampanii:

CPC (cost per click) – to średni koszt kliknięcia reklamy, obliczany przez system Google Ads czy Facebook na podstawie podanej przez nas maksymalnej stawki jaką jesteśmy w stanie zapłacić za klik i wielu innych czynników.

CPM (cost per mille) – oznacza średni koszt 1000 wyświetleń reklamy.

CPA (cost per acqusition/action) – średni koszt pozyskania/akcji, czyli inaczej średni koszt jednego leada/ konwersji/zakupu itp.

CTR (click-through-rate) – wskaźnik, który wyraża w procentach stosunek klików do wyświetleń reklamy. Innymi słowy, pokazuje jaka część osób która zobaczyła reklamę, zdecydowała się w nią kliknąć. Wysokość CTR może być różna, w zależności od typu kampanii (od 30% do 0,1%).

CPS (cost per sale) – koszt sprzedaży to model wykorzystywane czasami przy współpracy z sieciami afiliacyjnymi, czyli w programach partnerskich, gdzie partnerzy są wynagradzani tylko za wygenerowaną sprzedaż na stronie reklamodawcy.

CPV (cost per view) – średni koszt wyświetlenia reklamy video. Wskaźnik ten wykorzystywany jest w przypadku kampanii prowadzonych m.in. na YouTube, Facebooku lub Instagramie.

CPL (cost per like) – wskaźnik mierzony podczas kampanii w Social Mediach: średni koszt polubienia fanpage’a.

Inne przydatne skróty to:

UU (unique users) – unikalni użytkownicy. Tak naprawdę są to „unikalne przeglądarki”, bo większość systemów reklamach działa na podstawie plików cookies, które są zapisywane przez przeglądarki.

GA (Google Analytics) – najpopularniejsze narzędzie do analityki internetowej, które jest niezwykle przydatne w analizie skuteczności prowadzonych kampanii marketingowych.

GTM (Google Tag Manager) – kod, za pomocą którego zazwyczaj wdrażamy Google Analytics i inne potrzebne narzędzia na stronie internetowej Klienta.

GSC (Google Search Console) – dawniej zwane Google Webmaster Tools to panel, który pomaga w optymalizacji strony pod kątem obecności w Google.

SEO (Search Engine Optimization) – optymalizacja witryny dla wyszukiwarek internetowych. Działania, które podejmujemy, aby strona była zrozumiała dla wyszukiwarek internetowych (np. Google) i w związku z tym pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwania.

URL –  URL to nic innego jak adres strony internetowej, np. http://www.yetiz.pl/kontakt/, czasami w raportach podawany w skróconej postaci, bez domeny, czyli np. samo /kontakt/.

UTM (Urchin Tracking Module) –  to parametry, które możemy dodać do standardowego adresu URL. Dzięki temu jesteśmy w stanie dokładnie mierzyć w Google Analytics skuteczność działań w poszczególnych kanałach. UTM-y doskonale sprawdzają się miedzy innymi w przypadku ruchu z Facebooka i Instagrama.

ER (Engagement Rate) – współczynnik zaangażowania to jeden z ważniejszych wskaźników jakie mierzy się w Social Mediach. Krótko mówiąc, jest to ilość interakcji użytkowników (polubienia, komentarze, udostępnienia) w stosunku do zasięgu jaki wygenerował dany post. Engagement Rate mierzymy w procentach, im wyższy, tym lepiej 🙂

OR (Open Rate) – skrót wykorzystywany w e-mail marketingu oraz Marketing Automation. Oznacza współczynnik otwarć mailingu w stosunku do wysłanych wiadomości. Podobnie jak Engagement Rate wyrażany jest w procentach. Open Rate to jeden z najważniejszych wskaźników używanych do oceniania efektywności kampanii e-mail marketingowych.

CTOR (Click to Open Rate) – kolejny wskaźnik wykorzystywany w e-mail marketingu, który mówi jaki procent użytkowników, którzy otworzyli naszą wiadomość kliknęło przynajmniej w jeden link znajdujący się w mailu.

RTB (Real-Time Bidding) – oznacza model zautomatyzowanego zakupu powierzchni reklamowej w czasie rzeczywistym w modelu aukcyjnym, wykorzystywany np. w Programmatic. Gdy użytkownik wchodzi na stronę internetową, system decyduje na wyświetlenie mu reklamy od reklamodawcy, który zdecydował zapłacić za nią najwięcej.

Koniec końców, najważniejszą rzeczą dla każdego klienta będzie jednak ROI (ang. return on investment), czyli zwrot z inwestycji.

W Yetiz Interactive zawsze dbamy o to, aby nasze raporty opisywały efekty prowadzonych przez nas kampanii w sposób prosty i przejrzysty. Oprócz tego istnieje możliwość dodatkowego, bezpłatnego omówienia pierwszego raportu dla klienta.

Dowiedz się więcej