Czym jest SXO i co oznacza dla Twojego biznesu?

Już za kilka dni Google wypuści kolejną aktualizację swojej wyszukiwarki, w której skupi się na doświadczeniach użytkownika w interakcji ze stroną internetową. Czynniki UX będą jednym z głównych aspektów branych pod uwagę przy indeksowaniu i pozycjonowaniu stron w wynikach wyszukiwania. Szybkość ładowania strony, tempo interakcji, optymalizacja mobilna — to tylko niektóre z elementów, których znaczenie wzrośnie po czerwcowej aktualizacji. Dlatego warto zapoznać się z terminem SXO i zaplanować odpowiednie działania już dziś.

SXO —czyli Search Experience Optimization

Rozwinięcie tego skrótu okazuje się być proste w swoim znaczeniu — jest połączeniem działań SEO z praktykami budującymi dobre UX. Działania SEO skupiają się na optymalizacji witryny pod kątem wyszukiwarek i pozycjonowania strony w wynikach wyszukiwania na konkretne zapytania. UX (User Experience) jest zbiorem doświadczeń użytkowników wchodzących we wszelkiego rodzaju interakcję ze stroną  i w dużej mierze wpływa na to, czy klient dokona konwersji.

SXO łączy ze sobą te dwa podejścia i dąży do takiej konfiguracji strony lub serwisu, aby był maksymalnie przyjazny użytkownikom oraz botom indeksującym.

Postrzeganie przez użytkowników

To, w jaki sposób użytkownicy postrzegają stronę, ma duży wpływ na ich zachowanie oraz konwersje. Doświadczenie użytkownika na stronie nie jest czymś, co dzieje się samo — jest to efekt procesu projektowego. Odpowiednie rozmieszczenie i hierarchia elementów, przemyślane i uproszczone ścieżki (np. odprawa na lot, zakupy online, rejestracja itd.), kontrast, czytelność fontu, przyjazna nawigacja — wszystko jest zaplanowane.

Do tego dochodzą jeszcze kwestie techniczne, w których duże znaczenie odgrywa czas.  Szybkość wczytywania strony, czy prędkość reakcji na kliknięcie to pierwsze przykłady z brzegu. I nie są wcale tak oczywiste, jak może się wydawać. Jeśli strona nie jest responsywna (nie reaguje na akcje użytkownika) dopóki nie zostanie załadowana pełna zawartość — np. nie zostaną wczytane obrazki oraz skrypty, wpływa to na doświadczenie użytkownika gorzej, niż gdyby czas wczytywania elementów był dłuższy, ale strona reagowałaby na akcje. W drugim przypadku do pełnego wczytania, strona może potrzebować więcej czasu, ale jeśli zanim to nastąpi, umożliwi użytkownikom interakcję z elementami, mamy zdecydowanie lepszą sytuację. To też element SXO.

Ogromne znaczenie ma także responsywny design — czyli taki, który dopasowuje się do rozmiaru ekranu urządzenia.

Projekt strony musi być zoptymalizowany pod kątem urządzeń mobilnych, które odpowiadają za aż 54,18 % globalnego ruchu w sieci. [1]

Już dziś Google niejako promuje strony, które spełniają standardy projektowania i są mobile-friendly, wyświetlając je w wynikach wyszukiwania wyżej od pozostałych. Po czerwcowej aktualizacji ten trend tylko przyspieszy, dlatego warto jak najszybciej przejrzeć swój serwis lub stronę pod tym kątem i wprowadzić poprawki.

Jak to wpłynie na konwersję?

Zaplanowanie UX ma ogromny wpływ na zachowanie użytkownika na stronie i realizację założonych celów — tych, z którymi przychodzi oraz tych, które ma osiągnąć strona. Dobrze zaprojektowane ścieżki, czytelne CTA (call to action), proste i konkretne komunikaty, nieagresywne wizualizacje itp. przekładają się na skuteczność i szybkość działań podejmowanych przez odwiedzających. Eliminacja problematycznych miejsc, niejednoznacznych opcji wyboru lub niskokontrastowych obszarów przekłada się na większą efektywność akcji użytkownika i podnosi jakość doświadczenia.

SXO

Pozwala to na generowanie większego zaangażowania i zwiększa szanse na konwersję. Można je określać indywidualnie — jako dodanie produktu do koszyka, zapis do newslettera, czy wysłanie zapytania. Strony, które będą wysoko oceniane przez nowy algorytm indeksowania, zyskają przewagę konkurencyjną w wyszukiwarce, co przełoży się na ich potencjał w realizacji założeń biznesowych.

Audyt SXO — pierwsze podejście

Audyt SXO to dwutorowa analiza, zakończona zestawem wniosków i rekomendacji, aby zapewnić serwisowi lub stronie, jak najlepsze dopasowanie do potrzeb użytkowników oraz optymalizację SEO. Dzięki audytowi można określić etap ścieżki, w którym użytkownik porzuca daną czynność, a także odszukać przyczynę tego stanu rzeczy. Czy jest to kwestia treści, błędów w projekcie interfejsu, czy też aspekty techniczne poniżej warstwy wizualnej? Znalezienie odpowiedzi jest kluczowe dla planowania działań i optymalizacji konwersji.

Podczas audytu weryfikujemy różne aspekty UX oraz SEO, m.in.:

  • intuicyjność
  • architekturę informacji
  • czytelność treści
  • CTA
  • responsywność designu
  • nasycenie treści słowami kluczowymi
  • prędkość wczytywania strony

Korzyści z Search Experience Optimization

Główną korzyścią wynikającą z dobrze wykonanej optymalizacji strony, jest pozyskanie większego ruchu z organicznych wyników wyszukiwania. To wartościowi i konwertujący użytkownicy, którzy trafiają na stronę poszukując konkretnej frazy, a więc zorientowani na szukanie rozwiązań, jakie strona może oferować. Dlatego dobrze zaprojektowana i responsywna strona będzie przez nich znacznie lepiej postrzegana, co ułatwi im również realizację określonych zadań.

Samodzielna realizacja audytu, opracowanie go i wdrożenie wniosków mogą być jednak trudne do zrealizowania, jeśli w firmie nie ma odpowiedniego zestawu kompetencji wśród pracowników. W takiej sytuacji warto sięgnąć po pomoc na zewnątrz i skorzystać z pomocy agencji, która posiada już doświadczenie w optymalizacji konwersji. Pozwoli to na szybszą i głębszą analizę SXO, a także zastosowanie rozwiązań i narzędzi, które pozwolą na precyzyjne i efektywne działania oraz ich późniejsze monitorowanie i stała optymalizację.

[1] https://www.statista.com/topics/779/mobile-internet/#dossierSummary